Man skall ha husvagn #2

Jag forsätter min lilla rundvandring bland ett axplock av alla husvagnsbilder i diamagasinen.
Campingplats någonstans runt Varberg och Falkenberg 1969. Astral och Polar
Troligen Björkängs camping 1969. Vy från husvagnen. 

Här under tre bilder från Vette Fritidscentrum utanför Strömstad 1970, en camping vi återkom till under första halvan av 70-talet. En toppmodern tävlingsanpassad bangolfbana fanns på området, vilken jag besökte ofta.
Återigen Vette Fritidscentrum Strömstad. Det är nu semester 1974 och jag har körkort men givetvis inget drag på bilen.
Samma camping men nu är det sommaren 1975. VW 1500 är nu bytt till en 1303S.
Här under frugan, ja hon var flickvän då, runt 1980 Volvo 144 DL och våra föräldrars husvagn. Nu fanns drag på bilen och våra egna husvagnsemestrar började. Detta är en camping ute vid Torekov i Skåne.
1986 semester i Oslo en camping i närheten av Holmenkollen. Privathyrd husvagn med vår Volvo 244 DL 77'a.
Återigen en privathyrd husvagn och nu är bilen en Volvo 244 DL 79'a. Platsen är Lilla Tjärby camping strax utanför Laholm.
Föräldrarna köpte en Cavalier husvagn och vi testar vagnen ut till Hofsnäs Herrgård för att under semestern använda den. Nu är vi troligen framme vid 1989 Bilen är en Volvo 244GL 82'a. Vi är tvåbarnsföräldrar.
1991 köpte vi vår första egna husvagn, en Kabe Brilliant GL 82'a. Här campar vi i Rättvik och vi åker tillsammans med våra vänner som det blev många husvagnsturer med under 90-talet.
På väg hem från Rättvik, rast vid Sjötorps slussar.
1994 på väg till Gotland under två veckor. När skolorna slutade packade vi in oss och stack iväg tillsammans med våra vänner. Volvo 144 GL och Kabe Smaragd GL
1995 kanske 1994, en kall hösthelg på campingen på Mösseberg. Hitom står vännernas Kabe Safir, de ville prova deras nyinköpta husvagn då deras 3 barn växter och behöver bra sovplatser.
1996 någon vecka på Böda camping Öland, bilen är nu en Volvo 740 GLE med Smaragden på släp. Vännerna är med med sin Safir och Volvo 745.
1997 åter på Björkängs camping vilken var välbesökt av oss under 90-talets husvagnsår. Grabbarna börjar bli lite för stora för husvagnsliv. Tankar om att sälja husvagnen finns där.
Vi har bestämt att avsluta husvagnslivet och under tidig vår 1998 kommer ett par som köper husvagnen.

Kommentarer

  1. Pv berättar ofta om - inte husvagnssemestrar - men väl tältdito i Bohuslän på somrarna, ja, med sina bröder och föräldrar förstås. Han låter helt lyrisk när han vittnar om somrarna där uppe. I min uppväxt hade vi ingen husvagn, kanske mest för att pappa tyckte om att tälta. Och jag fascineras storligen av ditt minne av vilket märke det var på husvagnarna på bilderna, ja, på bilarna också! Du måste ha något slags särskilt arkiv för sådant i din hjärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Före 1970 tältade vi också och hyrde badhytter på Skrea, de som finns kvar ännu men som numera är privata och tillbyggda. Försöker repetera lite för att komma ihåg.

      Radera
  2. Så många trevliga bilder med hög igenkänning. Efter barndomens första semestrar i blått tält med brutet tak bytte föräldrarna upp sig till just ett orange tält med blått tak och ett innertält innan första lilla husvagnen gjorde entré. Deras andra husvagn som vi lånade när mina barn var små var en Cavalier, ungefär som den du hade på bild. Visst är campinglivet härligt även om vi numera huserar i husbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju ett enklat och relativt billigt sätt att komma ut på semester. På den tiden hade man ju inte råd att köpa nya bilar och husvagnar, men höll man sig runt 10-12 år begagnande kunde man få en ganska bra husvagn, om man hade koll på fuktskador.

      Radera
  3. Vad roligt att blicka tillbaka så långt i åren och se hur campingarna såg ut då. Mycket blandat med tält. Så är det inte riktigt idag. Jag bor mitt emot Kronocampingen och det är så flott där.
    Böda sand har jag varit på men ej campat, dock mina barn. Vi campade på norra Öland.
    På något sätt var det mera "camping" förr, numera liknar det mest sommarstugor med inhägnade trädgårdar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det ju på ett helt annat sätt. Jag vet inte om man har råda att resa så mycket med husvagn i dessa dagar. Kanske blir de just en typ av "sommarstugor" på campingarna.

      Radera
  4. Ett helt husvagnsliv dokumenterat i ett blogginlägg. Både "husvagnsutvecklingen" och inköpen påminner om mina svärföräldrars liv och semestrar.
    Själv har jag aldrig förstått tjusningen att campa på något sätt. Är det mycket folk ligger/står man ju som sardiner på varandra. Men som tur är är vi alla olika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig. Men det var lite bättre på den tiden. Vi slutade mycket på grund av det du skriver.

      Radera
  5. Min barndoms semestrar tillbringades också i husvagn på olika campingplatser.
    Vi hade likadant förtält som du, samma färgskala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja när man tittade ut över en camping på den tiden var det likadana nyanser.

      Radera
  6. Man kan inte annat än att bli nostalgisk! Härliga bilder på campingar och campingliv. Som jag nämnt tidigare så hade vi ju tält och så här i efterhand så får man nog medge att allt var inte bättre förr. Även om det är otroligt kul att se på bilderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. Även om husvagn kan locka i tanken även idag så inser jag snabbt att den tiden är förbi. Sista gången i tält var nog 1978.
      https://kulturinatur.blogspot.com/2018/08/var-forsta-semester-tillsammans.html

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare