Kävsta camping vid Indalsälven 1969

Vi hade åkt de 86 milen (kanske var det fler mil på 60-talet vägsträckning) upp till Strömsund 10 mil norr om Östersund på ganska kort tid och många mil per dag. Detta i en VW 1300 68'a dessutom med en relativt nybliven familjemedlem en Cairnterrier vid namn Joker. Väl i Strömsund blev det inte riktigt som det var tänkt utan far och mor vände ut mot kusten till Sundsvall. Här vid Kävsta camping vid Indalsälven  och Indal hyrde vi en stuga för övernattning. 
Detta är vad jag kan se i diamagasinen den enda bild far fotat på denna långa semesterresa. 

Jag har lagt in denna bild innan 2013 och nu i dagarna digitaliserad igen. Det var tack vare Åke som den gången för 10-11 år sedan talade om var denna plats var, för jag hade ingen aning var bilden var tagen innan dess.

Kommentarer

  1. Härliga gamla fina bilder du visar

    SvaraRadera
  2. Vilken idyll. Vackert foto med bra färger, som du lyckats fånga som digitaliserad.
    Märkligt, det där, när man ser en bild och minnena strömmar emot en. Vi gjorde vår stora norrlandsresa kors och tvärs 2002 och åkte förbi Sundsvall. Nu var jag ju tvungen att ta fram fotoalbumet 🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många tankar och vissa minnen kommer när man kollar på gamla bilder.

      Radera
  3. Vad trevligt att jag kunde upplysa dig vart det var :) Jag kommer ihåg det. Jo detta är cirkus 2 mil uppströms från kusten dvs från mig. Hit har jag åkte mycket båt på Indalsälven från tidig ungdom med början bra precis två år efter du var där. Jag fick min första båt av min morbror. Har även passerat med skoter då leder går där uppöver, man åker inte under bron , det brukar vara vanskligt där med tunn is. Utan man åker upp på badstranden där till höger i bild och över vägen. I orten Indal har jag några vänner, även en kusin bor ett par km längs vägen till höger. Ett par km uppströms från kusten finns ett kraftverk. Därav det är uppdämt hit uppöver. Min far bodde strax intill där kraftverket byggdes, så farmor och farfar flick flytta därifrån. Min far jobbade på Väg & Vatten då som sk pinnpojk, och tog ut höjdskillnader på vattnet här uppöver. Det var många bönder som vart inlösta. Min kusin har ett föräldrahem, tror han är fjärde generationen. Hans förfäder lät ta in elektricitet i sitt avtal, vilket måste ha varit en mkt god affär. Jag har hört siffran en gång i tiden av min morbror... kan ha varit cirkus 5000 kw/år. De äger mark ned till älvens strand (som då var smalare) och det vart en ersättning för laxfiske också när den stora vattenkraften gick ann. Jag vill minnas på ett ungefär 12-15 djurs storlek på gården (före min tid). Han bor ca 2 km efter vägen därtill höger... jag vill minnas att det finns en film på YouTube när dom bygger kraftverket och Indalsbron som den heter.

    SvaraRadera
  4. Jo denna kommentar ovan var från Åke förstås :) Tack för länken!

    SvaraRadera
  5. Men var roligt att se att du är berest i både Åke`s och mina trakter. Men jag hoppas att du rest upp i Norrland även senare år?

    Vad kul att se att bilder från Diabilder blir så pass bra när man omvandlar dessa till digitalt. Även jag har en massa bilder från min ungdom - Då min Far oxå tog bilder och det med Dia framkallning. Tyvärr har jag inte denna apparat för att göra om dem. Men det kanske kommer en dag :)

    Ha en fin fortsatt vecka! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har blivit tunt med resor norröver. En gång runt 2007 blev det Höga kusten. Rättvik och Mora har det blivit under åren men det är väl knappast så långt men från Borås är det i alla fall norrut. :-)

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare