Karlatornet i Göteborg

Karlatornet i dimma fotat över älven från Sjöfartsmuseet vilket bör bli ett avstånd på ca 1,3 kilometer.
Några av mina tankar om Nikon Z50 med objektiv: 
Jag måste säga att det var länge sedan jag var så imponerad av ett par zoomar som om man vill, kan köpas ihop i ett paket tillsammans med Nikon Z50. Ex. liggande bilden är tagen utan stativ med Nikkor 50-250mm f3,5-6,3. 
Inställningar: 250mm (375mm) ISO 100 f6,3 1/400 sek, centrumvägd ljusmätning och helt i original direkt ur kameran, ingen delförstorning, ingen skärpning och inget annat, bara förminskad i Photoscape X från 5568px till 1600px.

Kommentarer

  1. Snyggt!, kul att få se tornet på lite närmare håll

    SvaraRadera
  2. Så skoj när en känner sig riktigt nöjd med t ex ett objektiv. Jag tror det har blivit enormt mycket bättre kvalitet på optik mot för ett antal år sedan och även vi som inte kan betala en förmögenhet gör ett objektiv kan få riktigt bra saker.
    Snygg bild!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var verkligen tveksam till detta relativt billiga zoomobjektiv (ca 3500.-). Men många tester visade att det uppvisade väldigt bra bildkvalitet. Sedan att det är plastigt och lätt och inte kan mäta sig med stryktåligheten och kanske livslängden med objektiv runt 10-15 tusen förstår man ju.

      Radera
  3. Jag förstår att du är nöjd med ditt inköp och nu blir jag än mer sugen på att göra ett själv. Har dock beställt en ny dator med mer minne och en processor på i7 så nu blir det till att börja spara igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste säga att jag är positivt förvånad över de två sk "kit"objektiven. Att de är plastiga och lätta och inte kan mäta sig med stryktåligheten och kanske livslängden med objektiv runt 10-15 tusen förstår man ju. Men bildkvaliteten kan i alla fall jag inte klaga på.

      Radera
    2. En bra dator är också viktigt, inte bara för att lagra och redigera bilder, utan även i vardagen.

      Radera
  4. WOW!!! Vilken bild! Dreglar, inte bara över bilden som sådan utan även över byggnadsverket. Så vackert! Å så typiskt att Malmö och Göteborg utmärker sig genom innovativa byggnadsverk, medan Stockholm är urkonservativ vad gäller nybyggnation.

    PS. Jag skulle dock inte frivilligt vara underhållsarbetare/fönsterputsare i de röda korgarna - hahaha. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Byggnaden är fin. Reser sig högt på området.

      Radera
  5. vilken vacker byggnad
    jag använder också photoscape x då jag använder windows datorn
    ett trevligt och lätt program tycker jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den också. Photoscape X har en hel del bra möjligheter, räcker ofta för mig.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare