Invigning av Anna Lindhs park i Borås 2010

Bilder av WalkaboutSweden som inte blivit inlagda när det begav sig.

Anna Lindhs park invigdes den 21 maj 2010 av Jan Eliasson under Borås internationella skulpturbiennal. På platsen finns ett exemplar av Carl Fredrik Reuterswärds skulptur Non-Violence. Konstnären sitter till höger under regnskyddet på första bilden, där står även fotografen Hasse Persson. Detta vapen skiljer sig från övriga repliker av konstverket genom att avbilda en colt och inte en revolver.


Bilden här under är fotad av mig 2011.

Kommentarer

  1. Intressanta bilder! Kul att få se!
    För några år sedan var jag med min äldste son och kollade på Anna Lindhs park. Det var i den vevan som vi for runt och jag fotade en del konstverk, som Borås verkligen har.
    Så på invigningen var jag inte. Och på morddagen befann sig min make och jag i Dublin. Glasklara minnen.
    Paraplyer i Borås? Ja, där regnar det ofta, jag vet 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det finns en hel del konstverk. Med Olof Palme minns jag platsen jag hörde det, men tyvärr inte Anna Lindh.
      Men jag tror frugan egentligen fotade paraplyerna för att det var så ovanligt med regn i Borås. ;-)

      Radera
  2. Dagen före var jag på NK och tittade runt. Denna dag tillbaka och stod vid blomsterhavet, såg jag hamnade i kvällspressen. Gick sen till Klara kyrka där vi kunde skriva tankar och hälsningar till familjen. Dagen efter hade jag en tenta på KI, sån där med 6 timmar utan avbrott och stenkoll, inte ens toalett tilläts. Jag valde att göra den, andra orkade inte fokusera. Den gick väldigt bra så glad att ha den avverkad. För sedan var det mycket fokus på det som hänt, om vårdinsatserna på KS och ofattbart att detta. En jättemanifestation sedan på Sergels men som breder ut sig enormt. Där kände jag att det blev dåligt med luft. Vi pressades och jag snirklade mig ut. Intressant att se dessa foton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina minnen om detta.

      Radera
  3. Vem har sagt att regnbilder är tråkiga;-) Det är då inte dina. Älskar regnbågsparaplyet och bonusbilden tagen ett år senare:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Regnbilder blir ofta bra tycker jag. Jag gillar min bild som var ett snapshot. Jag läser in en hel del i denna bild.

      Radera
  4. Tack för att vi fått ytterligare ett tips på sevärda platser i Borås. Jag gillar verkligen ditt foto från 2011!

    SvaraRadera
  5. Nu måste jag titta var det finns Anna Lindhparker. Dagen kastade om oss och minns så tydligt den och folkmassorna i City. Och sen mycket efterföljande debatter som var sorgliga de också.
    Borås har väldigt fin minnespark men det sägs att ingen vet varför den blev till.

    På Söder i Stockholm blev Vintertullsparken Anna Lindhs park för att hon bott nära. Bara skyltar på några träd, inget speciellt. Den 9 sep höll hon tal på Anna Lindhs plats på Åsötorget, dagen innan det hemskt tragiska som slutade med död den 11 sep. Men det namnet togs bort. Det blev så efter många sammanträden troligen.

    I Nyköping där de bodde blev Storhusfallet Anna Lindhs plats.

    Och nära Grillby där hon växte upp finns en vacker park till hennes minne, i sin tur nära Enköping som har flera vackra parker i stan. Och sönerna växte upp där i systerns familj och det får man säga ändå om folk att de är otroligt hänsynsfulla alla kategorier när det är mycket viktigt och slöt upp om dem och skyddade från alla nyfikna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din info!
      Jag kan tänka att platsen i Borås passade bra då den lilla parken som är ca 20 meter i diameter var lite bortglömd men fin med gamla träd. Så nu är den en fin liten plats tvärs över Viskan från Stadsparken.

      Radera
  6. Vi har en minnesplats till Anna Lindh även i Nyköping, då hon bodde i stan tillsammans med sin man landshövdingen. Platsen invigdes med en fantastisk glasobelisk, men bara efter några dagar vandaliserades den, togs bort och var den nu finns vet jag inte. Ett tag stod den på bibliotekethttps://sn.se/nyheter/nykoping/artikel/minnesmonumentet-kom-aldrig-tillbaka-kan-flyttas-igen/j890pqyr

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer