Fujifilm Fujichrome 1992

Just nu går mina tankar och aktivitet åt diabilder. Som jag skrivit innan håller jag på att duplicera bl.a. fars gamla diabilder till digitala bilder. Kanske får jag göra om en hel del då jag kom på en liten justering på ljusbordet (iPhonen) som gav bättre kvalitet. 

Jag märker och att kvaliteten på diabilderna skiftar med ålder och filmmärke då många diabilder är runt 50 är gamla. Mycket hängde givetvis också på de manuella kamerorna som man använde på den tiden, där mycket skulle sitta i inställningarna för att få tillbaka en bra bild. Vissa märken har också åldrats betänkligt och troligen är det Agfachrome som var fars favoritmärke, men det är svårt att vara säker då diabilderna är eftermonterade i Gepe-ramar. 

Bilden visar ramade Fujichrome från labbet gjorda på Kungsfoto och labbet är troligen Sanglab, ett labb jag faktiskt inte minns. Fujichrome var ett märke jag gärna använde, just dessa 4 diabilder är från mina magasin och är framkallade 16 juli 1992 och i mitt tycke håller de fortfarande i färg och kontrast. Under åren kom Fuji med namn som Velvia, Provia, Astia, m.m. 

Numera gör Fujifilm digialkameror som är på modet med sitt retroutseende från den analoga tiden.

Kommentarer

  1. Intressant och så bra du får till det. Du kommer att hitta bilder från Indal nu också då? Vill minnas att du nämnde att du var där för många år sedan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väl du som sa var bilden var fotad vill jag minnas. Kollade upp på google maps och visst var det så. 😃

      Radera
  2. Håller med Åke. Intressant läsning. Dessutom har jag aldrig sett limegröna Fuji-ramar. Kungsfoto ringer en klocka, för var dom inte störst och bäst i Sverige på framkallning på den tiden? I Stockholm finns företaget till och med kvar idag (googlade).
    Lycka till med konverteringen. Du har då åtminstone inga sysselsättningsproblem som relativt nybliven pensionär;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Du har säkert rätt om Kungsfoto! När jag känner mig lite rastlös tar jag fram ett diamagasin och riggar kameran. :-)

      Radera
    2. Jag vill minnas att Fuji hade ett eget labb också... jag sände två filmer dit typ 1980 och fick bara tillbaka 1 rulle. Väntade i flera år och skrev 50/11 gånger till dom :( Jag hade 6 st kodak rullar med mig till Kos och 2 Fujji. Alla i DIA.

      Radera
    3. Jag har för mig att Fuji hade eget också

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare