Tredjedelsregeln - Praktisera med Pixlar

Det är Anna som nu drar igång sin nya fotoutmaning - Praktisera med PIXLAR. Första utmaningen/uppmaningen var att ta ett par nya bilder med tredjedelsregeln.
Legoskelettet med korv och huvud ungefär inom det tänkta nedre vänstra krysset enligt tredjedelsregeln. 

Tredjedelsregeln är egentligen ingen regel utan mer en guide till en bra balans i bilden. Tredjedelsregeln är i praktiken så att du delar upp bilden i nio lika stora delar med hjälp av två vertikala och två horisontella linjer. Nästan alla kameror har möjlighet att lägga dessa hjälplinjer på bildskärmen eller i sökaren. Linjerna hjälper också till att både hålla horisonten rak och var du lämpligen placerar den i bilden. 

Det som oftas faller sig naturligt med tredjedelsregeln blev för mig i denna första utmaning lite krystat och forcerat med att få till nytagna bilder. :-)
I bilden ovan har jag lagt personen i den högra vertikala linjen och ungefär där högre nedre krysset ligger.
Här har jag försökt sätta bänken i det nedre vänstra krysset. Det bästa hade kanske varit att sätta linjen mellan skog och vattenlinjen i övre horisontella linjen men det funkade inte med avstånd och att då få bänken ungefär rätt. 

På nedre bilden har jag lagt utedasset i den vänstra vertikala linjen. Hade det varit jag som byggt dasset hade jag vänt dörren mot sjön, för tänk att sitta där med dörren öppen och se vyn över sjön under besöket. ;)

Kommentarer

  1. Så roligt att du är med! Och visst blir det lite krystat att fota efter en specifik komposition istället för att vara kreativ. Jag kände likadant, men tänker också att det inte är så konstigt, särskilt inte med just denna övningsuppgiften då den här regeln redan sitter i ryggmärgen på många. Övning 2 är roligare, tycker jag i alla all. Legoskelettet tycker jag blev riktigt bra med denna kompositionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas fler hakar på. De senaste veckornas tråkiga väder gjorde ju inte att fotoinspirationen var på topp precis.

      Radera
  2. Det här blev jättebra! Särskilt om man tänker på fotolusten just nu. . . och hur svårt det är att hitta motiv.
    Heja, heja!

    SvaraRadera
  3. Gillar roboten med korven - hahaha! Den var ett tacksamt fotoobjekt. Det var busskuren med kvinnan också.

    SvaraRadera
  4. Vi hittade till din härliga blogg genom Annas fotoutmaning och här såg vi att det fanns många trevliga och läsvärda inlägg att titta tillbaka på.
    Anna har fixat till felet på inlinkz. Vi trodde vi gjorde rätt men lyckades ändå få till det galet….. Inte lätt med all ny teknik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kul att ni kikade in här. Det är verkligen lätt att göra fel, men bra att Anna fixade det.

      Radera
  5. Jamen vad perfekt Tony, precis som som i skolboka. Jag har lite tajt med tid… men jag ska allt hänga på nara jag släpps ut från plåsterkåken. Vet det är så mycket stress här inne dygnet runt med mig så jag hinner inte med mig ens.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer