Gårdagens vardagsbilar

Nu var det länge sedan jag hade med något under etiketten Gårdagens Vardagsbilar (det finns tre vågräta streck överst till vänster om bloggtiteln, där finns alla etiketter om platser eller olika genre plus lite annat). 
Nog om det. 
Denna plats har jag åkt förbi många gånger men då har ladugårdsdelen varit hel. Nu såg jag i ögonvrån när jag åkte förbi en front av en bil. Jag vände givetvis och fotade detta. Det visade sig vara en Opel Manta från 1973 och den hade 18 underbara år på vägarna i Skaraborg innan den hamnade här. 
En Opel Manta skulle inte behöva sluta sina dagar efter bara 18 år.

Kommentarer

  1. Du skriver nästan kärleksfullt om denna Opel Manta. Hade du en sån själv någon gång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men jag kollade lite extra på Opel Manta och Opel Ascona i mitten av 70-talet.

      Radera
  2. Hade en kollega som byggde om en Opel Manta till rallybil och körde svenska rallyt i N klassen. Mantan var en "elegant" bil, men precis som alla Opel-bilar rostade den fort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var precis så, populära rallybilar och väldigt rostkänsliga. Därför kanske det är så kul att se en Opel om än i en nedrasad ladugård.

      Radera
  3. Oj! Inte ofta man ser dem längre. Hade ingen Manta men väl en Commodore GSE Coupé i början på åttiotalet. Gick som ett spjut men en dag bara dog bilen och jag fick aldrig igång den igen. Så för en gångs skull var det inte rosten som tog död på en Opel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Commodore GSE var ju nåt man suktade efter och Ford Granada dock blev det aldrig någon av dessa, det blev en VW 1500 typ1, 1303S och Golf innan Volvoåren tog vid.

      Radera
  4. Minns inte när jag såg en Manta i trafiken senast. Inte ens på bilträffar. Får kolla på nästa Opel-träff för helt borta kan väl inte denna fina opelmodell vara?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det är glest med Opel Manta.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer