Ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till

Varning!! Återigen ett nördigt kamerainlägg.

Som jag skrev tidigare i ett inlägg: "Jag har ofta hållit mig till kameramodeller som ligger ca 6-10 år tillbaka i tiden och ofta inköpta begagnade. [Jag och min kamera]
Men vad är bättre än det man har som nu är en Nikon D7100. När jag sitter och slökollar tester och annat på nätet ser jag ju coola kameror som jag kanske skulle kunna tänkta mig. 
Men när det blir mer skarpt läge så tvekar jag, är det värt alla dessa tusenlappar. Fullformat hade jag kanske tänkt denna gång kanske en Nikon Z5, men nu ser jag tester att aps-c sensorerna med dagens bildprocessorer hanterar brus och annat så bra att skillnaden mellan fullformat kontra aps-c numera är knappt märkbar som hos Nikon Z50. I vart fall i testerna." 

Men det blev ingen ordning på kameratankarna så jag bestämde att avvakta och köra vidare med min Nikon D7100. Det var bara det att plötsligt började batteriet ge upp så jag tog mig in till stan idag för att köpa ett nytt batteri på Scandinavian Photo som numera har butik och lager i Borås. 
Jag hade bestämt att när jag ändå var där skulle känna på en Z5 och en Z50 om de fanns i lager. Känna på dem och förstå om storleken var okej och hur sökardisplayen kändes, m.m. Jag vill ha ett grepp som känns bra att hålla i och att det är en sökare som känns bra. 

Mannen bakom disken tog fram en ny Z6 och en lätt begagnad Z50 som just är inbytt och inte kommit ut på deras webbsida än. Z50 känns perfekt att hålla i, lagom tung/lätt och med ett grepp som passade mig. Hmm, jag skulle ju köpa nytt denna gång och inte begagnat... men allt var av senaste modellen. Jag frågade vad han skulle ha för denna Z50. Han räknade ut ett pris som jag inte kunde säga nej till, dessutom hämtade han en telezoom som troligen hade hört till inbytespaketet som även den hade ett bra pris. Jag var såld... och mannen bakom disken såg nog det. 

Jag bokade paketet och åkte ned till stan för att fika under tiden han gjorde klart paketet. Efter två timmar ringde han och sa att nu var det klart att hämta om jag fortfarande var intresserad. Originallådorna var med och sånt betyder alltid lite extra i min kameravärld! 




Kommentarer

  1. Den här gillade jag skarpt! Superbra grepp och med en helt acceptabel vikt.

    SvaraRadera
  2. Önskar jag kan bli lika spontan framöver. Än så länge duger min Nikon D7100, men suget efter en ny kamera finns under ytan. Det är nio år sedan jag köpte den och visst har den fått en del skavanker genom åren, men jädrar vad nöjd jag varit/är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. D7100 håller till det mesta idag med, absolut ingen tvekan om det. Kände att det fanns lite utvecklig som jag ville ta del av. Dessutom lite lättare och mer portabel men ändå inte för liten. Jag har kvar D7100 tillvidare.

      Radera
  3. Vad roligt! Grattis till nya leksaker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, hoppas jag skall trivas med den ute i verkligheten.

      Radera
  4. Grattis till ett mycket bra val av kamera :) För egen del kör jag Z6 och stor trivs med denna! :D
    Testar mig fram med olika objektiv - Det som följde med var en Samyang 24mm - Köpte min begagnad då med endast lite dryga 1000 exponeringar. Dvs inte inkörd..
    Men det finns många små fina inställningar med en Z kamera, gäller bara att hitta dem.

    Lycka till med din nya kamera! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag var lite osäker på som jag skulle gilla displaysökare, jag har haft Sony Nex-6 och Sony @6000 förr i tiden och då gillade jag inte det alls, men utvecklingen går framåt och hittills funkar det bra. Ville inte ta steget till fullformat när jag inte var riktigt 100 på om jag gjorde rätt val. Man jag känner och märker att detta är en fin utveckling Nikon gjort med Z-serierna. Lyckat till med din Z6!

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer