En Norgeresa och Brøderne Sylte

Det var före Google maps så för att veta lite var kommande bilder i diamagasinen var fotade var detta kanske ett bra sätt... ta en bild vid en skylt. 
En diabild i fars diamagasin från resan till Geiranger och Trollstigen, m.m. Det var 1969 vi gjorde Norgeresan och vi hyrde hytter utmed rutten. Vi åkte bekvämt i en nyinköpt 1968 års modell av Volvo 142. 13 år var jag och jag växte på längden och VW bubblan började bli för trång på dessa semesterresor så den byttes bort. 

Varför jag lägger in denna bild var egentligen vad jag ser i bakgrunden... just det, Shellskylten. Nu var Google maps bra att ha. Jag hittade ganska lätt den numera gamla vägen vid Mjelva Camping vid Åndalsnes som finns kvar, dock inte den fina skylten på bilden. 
Jag ser också att Shellmacken eller i vart fall huset finns kvar, någon har tagit hand om detta och bevarat lite av mackprylarna utanför. Brøderne Sylte hette Shellmacken förr och låg säker bra till för turistströmmen. Kanske tankade vi där 1969 innan resan på morgonen mot Geiranger. 
Jag sökte på Brøderne Sylte och bl.a. detta kom upp https://www.facebook.com/BrodreneSylte/

Bilden längst ned är hur Shellmacken ser ut idag 2023, 54 år senare. Ännu ett inlägg arkiverat under: mack

Kommentarer

  1. Min pappa älskade Norge och just den rutten har även jag åkt på .., känner igen namnet Åndalsnes. Geiranger/Trollstigen var rena skräcken .., jag vågade knappt titta ut genom bilfönstret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var första och enda gången jag rest den sträckan. Åkte runt i sydnorge på 90-talet.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer