Morris

Anna tänker starta en fotoutmaning där deltagarna skall försöka lära och utveckla sig själva. Två utvecklingsutmaningar per månad blir det. 
Den första utmaningen startar i december men "lämnas" in i januari handlar om tredjedelsregeln, som är en typ av bildkomposition. 
Regeln är gammal och funnits under ett halvsekel minst och bygger på att huvudmotivet skall befinna sig där linjerna bryter varandra, kolla bilden nedan.
Vad jag förstått genom åren är att regeln gör det behagligare och lättare att titta på och "ta in" avbildningen eller ögats rörelser över en bild eller tavla. 

Bilden ovan fotade jag 2011-08-30 och jag har använt tredjedelsregeln i min period av Streetphoto. När det är en människa eller ett djur bör den titta mot fotografen eller in i bilden. 

När man sedan vet allt det där så går man bananas och bryter mot alla regler! 

 Är du intresserad av "fotoutvecklingsutmaningen" kolla in regler och hur du går vidare på Annas blogg: Länk

Kommentarer

  1. Tack för blänkaren och länken! Hoppas vi kan utvecklas tillsammans du och jag, och andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas, i vart fall blir det en fin inspiration till att fota nya bilder.

      Radera
  2. Det där verkar intressant. Nu är jag bara en glad amatör men min bror var yrkesfotograf för flera år sedan, så jag ska kolla med honom om han känner till denna regel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gyllene snittet eller Tredjedelsregeln båda kan man säga.

      Radera
  3. Är ju inget proffs, inte ens ett halvproffs vad gäller fotografering. En himla tur det, då jag istället har en tramsblogg;-) Personligen skulle jag tappa all lust att fota om jag fick "tänka till" först innan jag sätter fingret på avtryckaren. Troligen skulle "motivet" har försvunnit då också... Men jag förstår absolut att ni som är proffs vill bli ännu bättre. På något sätt tror jag att du gör allt vad gäller tredjedelsregeln instinktivt rätt. Det går per automatik hos dig:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också väldigt mycket för snapshot och som du säger så tror jag också att man på något sätt komponerar det som känns bäst och ofta blir det så här eller liknande. Tack BP för dina tankar.

      Radera
  4. Vilken uttrycksfull bild - man blir nyfiken på vad tjejen funderar på där i renget

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer