God Jul från Dannike kyrka

Det var vackert vid Dannike kyrka då jag besökte mina mor- och farföräldrars gravar. Plockade fram min iPhone 13 mini och tog dessa bilder (oredigerade). Blev imponerad av bilderna som smartphonen fick fram. 
Jag som kanske tänkt att Tomten skulle komma med en ny relativt modern kamera till mig i år eller kommande veckor. Jag har ofta hållit mig till kameramodeller som ligger ca 6-10 år tillbaka i tiden och ofta inköpta begagnade. [Jag och min kamera]
Men vad är bättre än det man har som nu är en Nikon D7100. När jag sitter och slökollar tester och annat på nätet ser jag ju coola kameror som jag kanske skulle kunna tänkta mig. 
Men när det nu kanske blir mer skarpt läge så tvekar jag, är det värt alla dessa tusenlappar. Fullformat hade jag kanske tänkt denna gång, men nu ser jag tester att aps-c sensorerna med dagens bildprocessorer hanterar brus och annat så bra att skillnaden mellan fullformat kontra aps-c numera är knappt märkbar. I vart fall i testerna. 

Jag tar gärna emot dina tankar och synpunkter om din drömkamera eller vad du skulle köpa nästan gång du uppdaterar, systemkamera eller avancerad kompakt, aps-c sensor eller fullformatsensor. Har du en kameramodell/märke du suktar efter, ouppnåelig eller inte. 

 God Jul från mig till er!

Kommentarer

  1. Jag hoppas att tomten kommer med en pentax k-1 mark åt mig
    jag tycker om dina bilder från kyrkan verkligen fina
    Ha en underbar God Jul

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där ja... en K-1. Ha en fin jul ni också!

      Radera
  2. Stämningsfulla bilder!
    God Jul!

    SvaraRadera
  3. God Jul till dig och SoF:-)
    Vad gäller kamera så är du ju en proffsfotograf, vilket inte jag är. Hade ju alltid en relativ dyr kompaktkamera i handväskan och tog bilder med den. 30x zoom hade den också. MEN den vägde ett ton. Så av ren lathet (och ryggont) tog jag bara med mig iPhone SE, tre år gammal. Den duger gott och väl. Den tar bra bilder i mörkret, bättre än min Sony. Det enda den INTE är bra på är makro och zoom. Då använder jag min "riktiga" kamera. Men annars så... För en tramsbloggare som jag räcker det helt och hållet. Ett proffs som du kanske är inte lika nöjd som jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tankar men nån tramsbloggare är du inte. Många av de bilder jag fotat det senaste åren är från en riktigt bra Canon kompaktkamera. Den får ofta följa med numera och jag blir alltid nöjd med bilderna. SoF hälsar som numera på bloggar på: https://walkaboutsweden.blogspot.com/

      Radera
  4. Jag är mycket nöjd med min Nikon D7100, men finns suget efter en av Nikons spegellösa. Först måste jag se vad livet som snart nybliven pensionär innebär ekonomiskt, men den dagen jag kanske måste köpa en ny så blir det en spegellös till ett lagom pris.

    Önskar en God Jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lutar nog åt samma håll för mig om jag byter. Jag gillar mitt stabila D7100-hus men kanske det är lite för tungt att plocka med då man skall ut på stan eller promenad i skogen.

      Radera
  5. Så fint Tony! Jag åker 12:an och är rätt nöjd men när det gäller åker 7100 fram, är lite med i en uppstart med en Z9 (har lånat ut lite objektiv) men kliver nog inte på än på ett tag... min trotjänare lirar som jag tänker och vet :) God Jul Tony.

    SvaraRadera
  6. Jag har en Fujifilm APS och är sugen på en fullformat :) Tänker att det kanske gör teleobjektivet mer rättvisa. Hoppas du landar i något bra oavsett vad det blir!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tankarna. Har kollat lite på Fujifilm nu också, men vi får se var det landar. Kanske blir det en uppdatering inom Nikon.

      Radera
  7. Stämningfulla bilder på kyrkan!

    Halkade in på din sida via Åke, när jag läser om dina funderingar. Jag klev upp till fullformat Nikon Z6. Ångrar inte att jag köpte denna, är så nöjd med den! :)

    Men ett tips är att om du byter upp så köp till en FTZ adapter så kan du använda dina objektiv som du har idag även till Nikon Z :)

    Jag är inget proffs, men har fotat många år (min ungdom). Men har ännu mycket att lära med Z6:an då den har extremt många olika inställningar i jämförelse mot en D7100.
    Men har fått många tips från några som kör z-serien och jag provar mig fram och för att hitta vad som passar mig bäst.

    Men jag ansåg att då jag inte är en proffs fotograf så behöver jag inte en Z9, dels så är den fruktansvärt dyr. Du får ändå ut lika bra bilder med en Z6 som en Z9. Ofta är det status enbart att äga en Z9..

    Önskar dig Gott nytt år! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väl funderat lite på en Z5 eller Z6 eller möjligen en Z50. Jag måste bara känna på den om de passar och känslan är bra. Gott Nytt År!

      Radera
  8. Jag har väl funderat lite på en Z5 eller Z6 eller möjligen en Z50. Jag måste bara känna på den om de passar och känslan är bra. Gott Nytt År!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer