Gruvorna i Grängesberg

Jag tänkte jag skulle ta fram några platser och inlägg som jag själv kommer ihåg lite extra och som var en upplevelse för mig. Vilken inte alltid är samma som de inlägg som fått mest besök eller är mest klickade inläggen. I inlägget nedan fick vi ingivelsen att åka upp mot gruvområdet i Grängesberg detta var 2012-06-19 och det ångrar vi inte för när vi är där tar vi i en dörr som är öppen och kommer rakt in i en maskinhall. Den gamla ej använda maskinhallen håller på att göras iordning för konsthall eller liknande, säger mannen som jobbar ensam där inne. Han ger oss fritt tillträde att gå runt och fota medan han jobbar vidare. För oss som inte är uppvuxna i gruvmiljön och dessa enorma lokaler är detta en av årens bästa ögonblick som blev en timme därinne och runt området.
Jag ser ju nästan dagligen min mångåriga bloggkollega Pentaxfoto lägga in bilder på fantastiska platser där gruvor funnits eller finns. Det var troligen därför jag åkte upp till gruvområdet då 2012.

Kommentarer

  1. Väl kända vyer
    Mycket vackert att se och foto

    SvaraRadera
  2. Oj vad vackert med insidan i den tomma industribyggnaden. Det är lite mäktigt att få gå in i de här industriarven och försöka tänka tillbaka hur det varit. Associationen gick direkt till Stripa i Guldsmedshyttan, men det lär nog inte längre vara öppet. (En orättivsbild kan ses på: https://mystiskt.blogspot.com/2020/10/sommarsemestern-2020.html )

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare