Gunnars karusell

Film längre ned i inlägget.
Mitt inne i skogen utan några skyltar som visar vägen ligger Gunnars karusell.
En rostig halv stege med en liten smal bräda ledde över den strida bäcken till karusellen. Jag chansade att balansera mig över till karusellen för har man åkt 6 mil vill man ju inte åka därifrån utan att ha testat.
Bilderna ovan fotade av @walkaboutsweden (wordpress.com)

Så blir det en film med karusellåkning:
 
1972 byggde Gunnar då 65 år gammal en karusell ute i skogen. Han dämmer upp en bäck, bygger ett vattenhjul och installerar drev/växellåda från en gammal bil. Sedan bygger han sin karusell och sätter dit bänkar som han skruvar fast i golvet. 
 Nu 2023 är Gunnars karusell fortfarande kvar och fungerar med handkraft. Uppdämningen i bäcken är borta så inget vatten kommer fram till vattenhjulet under karusellen.

Kommentarer

  1. Hm... märkligt att man vid 65 års ålder bygger en karusell i skogen, för vem? Områdets ungdomar?
    För de äldre? Fanns det en dansbana eller något liknande i närheten? Har det alltid bara varit en smal bräda för att ta sig över? Kan också undra hur mycket den användes 1972?

    Som sagt, den väckte många frågeställningar.
    Hm... i skogen, för vem, tillgängligheten... händig och snäll, en "redi" entusiastisk snickare/hantverkare, var han allt! Inte alla som skulle bygga en dylik mitt i skogen.

    Johnny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låg vad jag såg inga hus inom synhåll. Kanske var det en kombo av leklust, kreativitet och sysslolöshet. Numera bygger folk stora altaner och annat på sina tomter, Gunnar byggde en karusell.

      Radera
    2. Du e klok du, Tony, japp, så kan det mycket väl vara!-:)

      Johnny

      Radera
    3. Dina tankar är lika bra som mina :-)

      Radera
  2. Häftigt bygge - byggare kreativa Gunnar hade nog kul när han planerade, projekterade och utförde sin karusell. Undrar om han åkte den själv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han hade säkert kul och lite roliga problemlösningar kanske. Vi får hoppas han han gick dit då och då och åkte runt.

      Radera
  3. Jo, varför inte! Kan tycka att det var lugnt och fint att sitta där och åka runt med det porlande vattnet som "underhållning".
    Den enda frågan jag ställer mig är hur du/ni hittade stället. Var det någon som rekommenderade karusellen kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle jag också tro men bäcken porlade och vinden i träden och sakta åka runt. Den är inte helt okänd, det som var svårt var att hitta exakt var den fanns.

      Radera
  4. Så roligt att någon byggt denna karusell och att den fortfarande är åkbar :) En utflykt helt i min smak. Kul att du även filmade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände att film skulle vara lättare att fånga miljön än bara bilder.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer