Folkets Park i Unnaryd

Under bilturen idag (2023-07-26) såg jag skylten Folkets Park då jag körde igenom Unnaryd och givetvis svängde jag upp på den lilla vägen. Jag fick parkera en bit därifrån och gick fram på den smala vägen. Trodde allt var rivet men då ser jag två gula biljettbås och entrén. Parken var i dåligt skick. Jag gick in på dansbanan då dörren stod öppen. Där inne i mörkret fanns en man som höll på att samla ihop skänkta prylar till en loppis som skulle hållas nere i samhället framöver. Han verifierade att parken nu är öde och ingen renovering är aktuell vad han kunde förstå. 
Läste att ett förslag fanns för ca 10 år sedan om att flytta Folkparken men inget har hänt, lite synd kan jag tycka.
Fakta: Folkparken – i folkmun kallat Busabohöjd – var en populär festplats som först anlades i början på 1900-talet. Glansdagarna var på 1950- och 60- talen. Många lokala orkestrar spelade, men även större artister. Bredvid parken låg tidigare Folkets hus men detta revs på 1970-talet. Här anordnades danser på vintrarna.
Canon G7X Mk2

Kommentarer

  1. Ljuva sextiotal, utedansbanor de e nåt visst med dem! :-) Ja, ja, vi tar detaljerna en annan dag. :-)
    Lite vemodigt att se... och man blir ju lite nostalgisk.

    Som vanligt – fin bilder.

    Johnny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nostalgisk blir man, även om jag inte kanske hasade runt på dansbanor på 50-60-talen.

      Radera
  2. Alla dessa folkparker och dansbanor som försvunnit är sorgligt. I Halmstad har diskussionerna gått höga om hur man ska göra med gamla Folkparken, och tyvärr vann inte traditionalisterna som ville renovera och behålla den. Riva och bygga bostäder är nämligen tidens melodi om man får tro beslutsfattarna. Galejan som låg i anknytning till Folkparken är dessutom sedan länge borta. Tänk, att man för många år sedan dansade till bl.a. Vikingarna där. I Laholmstrakten har vi fortfarande kvar Karsefors dansbana, men frågan är hur länge. Man för en tynande tillvaro med ett magert utbud av aktiviteter. Totalt sett tycker jag att detta är en tråkig utveckling, för hur kul hade man inte på alla dessa folkparks/dansbane-evenemang?

    SvaraRadera
  3. Det gör ont att se förfallet av folkparken. Det jag inte förstår är varför kommunen inte agerar där. Vill man inte bevara den kan man väl riva byggnaderna. Som det ser ut nu är folkparken en skamfläck, och det borde ingen kommun eftersträva...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan också tänkta så.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer