Betongruinen i Källås

Jag hade sett ruinen för några år sedan på social media. Jag hade kollat upp Google maps och såg ruinen via satellitvy. Jag hade t.o.m. åkt på väg 190 för att försöka parkera utmed vägen och komma ner till ruinen men det gick inte. Småvägarna var skyltade motortrafik förbjuden och de vägarna ledde till hus och villor och ingenstans att parkera även här. 
Väl hemma kollade jag flera gånger mer noggrant på Google maps och jag såg nån typ av öppen yta att parkera bilen på och ett antal hundra meter att vandra fram till ruinen. 

Igår (2023-07-29) kom vi iväg och äntligen kunde vi utforska ruinen intill Mjörn. Det som ser ut att vara ett militärt fort av något slag är egentligen storslagna planer om att bygga en magnifik villa intill Mjörns kant. Emil Pettersson var mannan som skapade sig en förmögenhet på syntetiskt gummi under 10-30-talet. Han började att låta bygga denna betonggrund/skapelse där hans villa skulle få plats på toppen. 

Men 1947 avstannade bygget och blev i stort sett stående så här. Kanske beroende på pengabrist, kanske 2:a världskriget hade gjort något med ekonomin eller kanske bara att den här byggnadsidén kändes omodern 1947. 

En härlig upplevelse för oss som gillar att utforska. Där mer än 70 år av vegetation fått växa in i betongskapelsen granska fritt. 
Natur, rost och betong är en svårslagen kombination när det gäller motiv att fota tycker i alla fall jag. 

Jag spelade också in en film från området: Betongruinen
Bilder ovan fotade med Canon G7X Mk2
Nikon D7100 med Nikkor 18-105mm

Kommentarer

  1. En unik vacker plats
    jag tycker om bilden på trappan canon g7x bilden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande ställe. Man ser att olika kameror ger olika känsla i bilden.

      Radera
  2. Oj så mäktigt Tony! Vilket ställe! Tack för att du visar upp detta och inte gav upp för beskådning. Att gjuta allt detta är en konst bara det. Tänk oss då utan de hjälpmedel som finns idag. Fint reportage.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände att jag/vi måste besöka detta. Det var faktiskt större och mäktigare än vi trott på bilder vi sett.

      Radera
  3. Häftigt att få se bilderna och filmen på hur naturen försökt ta tillbaka platsen. Alla dessa storslagna planer som aldrig blev färdiga...
    Får mig också att tänka på boken "The world without us" av Alan Weisman som beskriver teoretiska scenarios för hur naturen skulle tänkas återhämta sig ifall alla människor plötsligt försvann.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland ser man hur relativt fort det går när naturen tar tillbaka.

      Radera
  4. Förförande!

    Johnny

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer