Damm på sensor

Soligt väder ger ofta små bländaröppningar med bländartal runt f8 till f11. Det är väl bra för de flesta objektiv presterar bäst runt f5,6-f8. Nackdelen är att några små dammkorn som fastnat på sensorn visas på bilden i form av små diffusa fläckar. Främst mot himmel eller andra rena ljusa motiv. 

På min relativt nyinköpta begagnade Nikon finns några dammkorn som fastnat och trots att jag använt speciell blåsbälg för att få bort dem satt de igår envist kvar. 

Jag tog en testbild mot himmeln på bländare f1.4 här syns inga dammkorn, stora bländaröppningar brukar vara förlåtande för damm på sensor.

Här under är det samma blåa himmel men nu har jag ställt in bländare f9.0 och då har dammkornen framträtt tydligt. Kanske inte så att de stör mot ett normalt motiv men här syns de. 

Syns kanske lättare om man klickar upp bilden.

Om man inte vill använda speciella rengöringsspatlar att "tvätta" sensorn med går det ofta bra att klona bort pricken med något enkelt program. 

Jag vill inte betala för något dyrt fotoprogram så jag använder alltid Adobe Photoshop Express, vilket är gratis. Ett annat är ett renodlat klonverktyg som är utmärkt att klona bort små prickar och allt ovälkommet i bilden Free Clone Stamp Tool heter det.

Kommentarer

  1. Lyckades bara "lokalisera" ett enda litet dammkorn efter att jag förstorat bilden så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra BP då kan jag vara lugn. Men de finns där!

      Radera
  2. En gång så blåste jag rent kameran med luft kompressorn i källaren
    jag hade försökt innan med ett köpt rengöringskit men fick damm kvar ändå
    då lacka jag ur och gick ner i källarn och tog kompressorn i stället
    det blev rent efter det
    annars så har jag en fin liten el fläkt här uppe i mitt man cave rum som jag brukar använda ibland på sensorn och blåsa rent med

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla sätt är bra... bara det blir rent.
      På de spegellösa Sonykamerorna jag haft under åren har jag använt rengöringskit med liten spatel att dra över sensorn med en typ av "våtservett", det har blivit rent och bra.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer