Carmen Curlers 1963 - 1969

Efter att jag såg den i mitt tycke utmärkta serien Carmen Curlers blev jag lite nyfiken på dessa hårspolar, säkerligen hade jag som ung kille sett Curlers hos släktingar under 60-talet. Men min mor hade aldrig haft denna typ, hon hade rullat upp med vanliga spolar. Idag på en loppis såg jag äntligen ett set med dessa hårspolar. Fotade ett par bilder med mobilen.
"Carmen Curlers var en produkt av det framtidsoptimistiska 1960-talet. Med hjälp av reklamkampanjen "Bli en ny kvinna på 10 minuter!" blev värmerullarna en succé över hela världen. Målgruppen var arbetande kvinnor som inte hade råd att lägga håret hos frisören, eller tid att ägna timmar åt sitt utseende. 
Värmespolarna uppfanns av en dansk ingenjör, Niels Jørgensen, i nära samverkan med radiohandlaren Arne Bybjerg Pedersen i Kalundborg på Själland. Den senare investerade allt han hade i en liten fabrik för tillverkning av spolarna. 1963 arbetade två anställda för honom i hans källare. 
Bara sex år senare hade han mer än 3000 anställda som arbetade i skift. De flesta på Carmen Curlers var kvinnor och fabriken hade både ett eget daghem för de anställdas barn och en egen brandstation. Framgångsåret 1969 såldes företaget till det amerikanska Miss Clairol och namnet byttes till Carmen Clairol." 

Text inom citationstecken saxad från artikel av Hanna Eklöf från Möndalsposten LÄNK

Kommentarer

  1. Min mamma ägde något liknande i början på 1960-talet!

    SvaraRadera
  2. samma med min mamma också det var säkert en hit på 70 talet dessa

    SvaraRadera
  3. Har mina kvar är som nya.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill du sälja? Jag använder fortfarande mina från 70-talet, men av naturliga skäl är de lite slitna nu. Min mailadress: rutastrid@gmail.com Jag heter Ingegärd Sundell. Finns på Facebook. Har egen hemsida: www.ordoton.se

      Radera
  4. Kul att få lite mer historia kring dessa papiljotter. Jag har en Carmen curlas 22 som min mamma hade och använde flitigt. Den står nu i mitt badresor ett kärt minne av mamma. // Karin

    SvaraRadera
  5. Jag köpte Carmen Curlies för min första lön. Hade varit kul att ha dem kvar.

    SvaraRadera
  6. jag undrar om det är nogon som har bilder på min kusin Birgit krahn som var demonstratice i tysklan iböjan av 1960 ,jag har sett det på reklam i en tidning för länge sedan .Hjälp mig

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer