Minnen från HDD till SSD

Har kopierat över bilder från ett gäng gamla hårddiskar till nya SSD via en dubbel hårddiskvagga. SSD har inga rörliga delar, kanske man kan likna det vid ett stort USB- eller kameraminne. Vilket blir något lättare att transportera och mindre och oömmare att handha. Dessa SSD sitter väl i alla moderna datorer numera. Mycket bilder blev det under ett antal år då jag fotade mycket i jobbet. 

Hittade denna bild från 2008 som min kollega fotade en vintermorgon. Jag hade under mina 16 år i detta yrke bilen som kontor och mycket sköttes där, här skall något skötas via laptop och speciella handdatorer. Arbetsområdet var all kollektivtrafik i hela Västra Götalands län. Fler av mina kollektivtrafiksbilder hittar du under ”Kollektivresan” strax under headern.

Kommentarer

  1. jag känner ett behov jag med att köpa nya externa hårddiskar
    jag förlorade ju en hel hårddisk med bilder för några år sedan det var väldigt tråkigt för mig
    nu så har jag mina bilder på två olika diskar men behöver nog en tredje för backup som kan ligga på en säker plats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är ju bra att ha backup av bildlagring.

      Radera
  2. Men vad arbetade ni/du med då? Underhåll, eller ..:?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slumpmässiga säkerhet- och kvalitetskontroller av bussar, tåg, båtar och spårvagnar i trafik. Även utökade kontroller i depå.

      Radera
  3. Ja, det var Elisabet som skrev den frågan.

    SvaraRadera
  4. Det är kul när tekniken går framåt. Dom där är snabba också.

    SvaraRadera
  5. -Jag har också en extern hårddisk, där jag sparar mina bilder..
    Hoppas att kommande vecka blir lugnt, trots jul bestyrererna.// Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas på en lugn vecka.

      Radera
  6. Det fungerar mycket snabbt och enkelt med iCloud, där har jag allt, behöver inte vara oroligt eller fundera på när jag senast gjorde en backup.
    För en som närmar sig de åttio, är det tryggt, jag har märkt att jag har "tappat" mycket av tidigare inhämtad kunskap:-)

    Vilket är både beklagligt och vemodigt:-)

    Johnny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fungerar bra med molntjänster, men att ha ca 1TB bilder på molntjänst blir dyrt. Jodu minnen och kunskap har en tendens att försvinna med åldern, det har jag också märkt av.

      Radera
  7. Hm... 1TB, ja, har väl bara en bråkdel av det:-)

    Ja, minnena blir alltmer fragmentariska...
    Och då är ju inte steget långt till en filosofisk fnuleri-fråga – vad är meningen med resan...hm...

    Johnny


    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan man tänka ibland... sedan slår demensen till och då minns man bara några år i barndomen.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare