Triangelkaffe i Blentarp

En skylt jag sällan eller aldrig sett tidigare, i vart fall aldrig fotodokumenterat till denna blogg.
År 1903 bildades Förenade Kaffeimportörers Rosteri Aktiebolag Triangeln av de tre största firmorna inom kaffebranschen i Göteborg – Mellin & Co, Lundquist & Janson och Bröderna Lindquist. Bolaget rostade och försålde kaffe, vilket distribuerades till detaljhandlarna. 
Triangeln började i slutet av 1930-talet att förpacka kaffe i vakuumburkar och 1939 introducerades i Sverige metoden vakuumförpackning med kolsyra, vilket gav bättre hållbarhet åt kaffet. 

År 1958 ändrades firmanamnet från Förenade Kaffeimportörers Rosteri Aktiebolag Triangeln till Triangel Kaffe AB. År 1967 gick Triangeln och Skånska Kaffe AB i Helsingborg samman genom att Skånska Kaffe AB övertog Triangel Kaffe AB. Verksamheten i Magasinskvarteret i Göteborg lades ner.
Reklambild från Larssons blogg

 

Kommentarer

  1. Så fin denna skyltlåda är! Den har nog inte rengjorts på decennier skulle jag gissa, men just det faktum gör att skylten är så charmig. Kul med all info om kaffet också:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att hitta denna typ av skyltar.

      Radera
  2. En skylt som jag verkligen gillar. Charmknutteskylt på sitt sätt. :)

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar gammal skylt, den gillar jag

    SvaraRadera
  4. Morgan 070 957535410 juli, 2023

    Jag har en hel del saker, bland annat foton, personalfester, verksamhetsberättelser mm från triangelkaffe. Kontakta mig om det är av intresse.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer