Projekt Pyttebanan

Tänkte jag/vi skulle försöka fotodokumentera den gamla smalspåriga järnvägen som kallades Pyttebanan och kom med åren att dras från Falkenberg till Limmared. Den lades ned 1961 men har under senare år bitvis blivit en cykelled. 
Nu är den tydligen inte bevarad helt utmed sträckan, med åren har den växt igen, lantbrukare har återställt banvallen till åkermark och i samhällen utmed linjen har bebyggelsen tagit över spårområdet. 
Idag gjorde vi en liten biltur och kom på banan på ett antal ställen. Detta skall jag försöka göra inlägg om då jag har nytt att visa.

 

Kommentarer

  1. Detta projekt ser jag fram emot! Där finns mycket intressant att utforska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det blir något inlägg värt namnet och inte bara banvall och cykelbana.

      Radera
  2. Jo, kvinnliga platsvakter var billigare, de förekom frekvent på de sk privatbanorna. Liknelsen med konduktörer haltar dock en del. För i tiden fanns det en tågbefällhavare = en konduktör, som styrde avgången från stationen. Idag finns det på SJ en ombordansvarig som har samma funktion, sedan kan det precis som förr finnas andra ombord som klipper biljetter. I Skånetrafikens pågatågstrafik är det numera bara viseringspersonal, de har inget säkerhetsansvar vid avgång från station. Hos SL avskaffas nu de sk tågvärdarna i pendeltågstrafiken som ansvarade för dörrstängningen och avgången från stationen, det kommer framgent vara föraren som gör detta via kameror. Pendeltågen blir därmed enmansbeammade som liknande system i Europa. I Stockholms tunnelbana fanns inledningsvis sk dörrvakter som skötte öppnandet/stängningen av dörrarna, dessa avskaffades dock succesivt under framförallt 60- och 70-talet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.