Det blev en beg. Skeppshult

Jag har faktiskt inte ägt en cykel sedan jag köpte en SCO racercykel 1973. På den cyklade jag INTE många turer innan den såldes strax efter. Före det cyklade jag mycket så som man gör i barndom och ungdom. Favoriten var faktiskt morsans Crescent, en minicykel som var populära under sent 60-tal och framåt under 70-talet. På den cyklade jag kors och tvärs även längre sträckor. 

I tidigare inlägg skrev jag om tanken på att köpa en cykel nu när banvallarna ligger nära bostaden. Men att cykelköp troligen kommer att läggas på is detta år 2022, det får bli till våren 2023 istället. 

Men ni som följer bloggen nu ser ju att det finns en cykel med på bilderna ibland. Så hur det än var så kollade jag vidare på annonsmarknader om en cykel som skulle passa mig en gubbe på 66 år. Då dök den upp en riktig gubbacykel en klassisk look med alla moderniteter utan att verka för sportig, jag vill ju inte ge sken av att vara en hurtbulle. Annonsen visade en bild av märket Skeppshult. Mannen som hade den svarade direkt och verkade seriös.
Så jag satte mig i bilen och efter en stund var jag inne i Småland. Efter en kort provcykling, en trevlig pratstund och en modest summa via Swish så var cykeln min. Därefter monterade jag på mitt gamla cykelställ på bilen, ett cykelställ som inte var använt sönerna var i tidiga tonåren men som funkade perfekt fortfarande.
Väl hemma läste jag lite mer om modellen: 
Skeppshult ARC Premium är en riktigt klassisk herrcykel, med ett gott hantverk och massor av cykelkänsla. Utrustningen är i grunden även den klassisk - 7 shimano Nexus-växlar, fotbroms bak, rullbroms bak, Schwalbe-däck och massor av extrautrustning såsom pakethållare, skärmar, kedjeskydd och belysning. 
Men - Premiumvarianten är mer än så! Du får en ställbar styrstam för att enkelt kunna justera din sittställning från sportig till bekväm, du får en antikorrisionskedja som är så nära rostfritt man kan komma på en kedja. Du får dessutom belysning med navdynamo! 
Cykeln tillverkas i stål, vilket ger en otroligt bekväm och följsam känsla - och tvärtom gängse uppfattning är Skeppshults stål inte tyngre än aluminium! 

Visst, ARC Premium är inte världens sportigaste cykel - men letar du efter något riktigt lyxigt, bekvämt och hållbart, ja då är Skeppshult ARC Premium förmodligen helt rätt cykel för dig.

Efter några vändor med cykeln kan jag konstatera att det var en bra köp efter vad jag förstår. Kroppen känns bra och de undre regionerna som brukar domna bort efter en kort stund håller sig förvånansvärt fräscha även efter ett par timmar på sadeln. 

Kommentarer

  1. Att cykla är helt underbart, då det är gott väder. //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fördelen är att jag kan välja när jag skall ut och cykla.

      Radera
  2. Jag har fått i uppdrag att göra i ordning frugans cyckel
    pumpa däck och se över kedjan kan behövas efter 15 år i källaren

    SvaraRadera
  3. Någon har sagt – Lycka, det är att cykla i medvind.

    Johnny

    SvaraRadera
  4. Jag var stolt ägare till en Skeppshult. En cykel jag trivdes med. Den fick inte vara ifred så länge, för någon annan tyckte att han/hon skulle ha den utan att betala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att det blir så, men tyvärr inte ovanligt. Jag tar upp cykeln till balkongen nu tills vi får ett låst cykelförråd högst upp i huset strax intill den nya lägenheten.

      Radera
    2. Jag tycker den ser bekväm ut, styrvinkeln verkar vara optimal. Min är lite för rak dvs vingligare eller känsligare. Den ser också robust ut. Fattas väl bra flaskhållare, GPS och telefonhållare då ;) Lycka till med cyklingen Tony! Tur du hade cykelstället kvar :)

      Radera
    3. Flaskhållare skulle vara bra att ha... även de två andra prylarna också kanske. :-)

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer