Den gamla bussen

Byggd 1954 då det var vänstertrafik, dörr och insteg var då givetvis på vänster sida. Men bussen gick fortfarande i trafik sep 1967 när det blev högertrafik, då öppnade man karossen för insteg och dörr på höger sida. 
På de flesta bussar satte man igen dörren på vänster sida, dock inte på denna Volvo, man monterade helt enkelt sätesraden framför dörren. Bussar som tillverkades under ca. 1963-64 förbereddes för dörrar på höger sida så när det var dags för högertrafikomläggningen 3 sep 1967 var det mycket lättare att skifta dörr och insteg. 
Jag tror mig veta från de äldre bussförarna jag jobbade ihop med på sent 70-tal som körde under tidigt 60-tal att bussarna tillverkades med förarplats på vänster sida alltså klart inför 1967. 
Jag körde bussar från 1963 då de fortfarande gick trafik på SJ-buss några år in på 80-talet främst i förstärkningsturer och som skolbussar. 

Ni får arkivera detta under värdelöst vetande. 😉

Kommentarer

  1. De där H-märkena minna man allt! Och inredningen på bussen känna väldigt bekant. Hur jag än funderar, så kommer jag inte ihåg hur bussen som man tog oss till Borås 69-72 såg ut. Men det tog lång väg på sig, åkte över Dalsjöfors och Gånghester. Det blev många stopp. Och många v¨änner som klev på efter hand. Nostalgi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet nog hur de såg ut för de bussarna körde jag med säkerhet även 1979 och några år framåt. Gick inte linjen raka vägen till Borås efter Rångedala, utan över Dalsjöfors på den tiden.

      Radera
  2. Charmiga bilder av en charmig buss. Drog det inte på platserna vid den gamla dörren?

    SvaraRadera
  3. Undrar hur många år just denna buss fick i högertrafik? Många av dessa sk omställningsbussar fick ett ganska kort liv. I Uppsala som nog var sist med att konduktör ombord levde dessa i tre år sedan var det slut. När Stockholms spårvägar kör ersättningsbuss för spårvagnar på linje 7 i Stockholm händer det fortfarande då och då att man stöter på en busskonduktör.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer