Ostindiefararen och ICA i Tranemo

... vad har dessa två gemensamt. 
Jo att replikan Ostindiefararen byggdes inne i ICA Tranemos affär. Fast då låg byggnaden i Göteborgs hamn när fartyget var klart behövdes inte det stora välvda taket längre så det köptes och monterades upp i Tranemo och ICA Kvantum flyttade in. En ganska kul historia och lite värdelöst vetande tycker i alla fall jag. 
Bilden på ICA fotade jag 1 juni 2022
"Fram till 2007 låg Tranemos ICA-butik där Team Sportia ligger idag. När Per Bynander tog över butiken och ville expandera så var det dags för nya lokaler. Sen tidigare ägde han fastigheten där det tidigare varit tvätteri. Men det var för dyrt att bygga ut. I samma veva var replikan av Ostindiefararen redo att sjösättas och varvet där den byggts lades ut på auktion. Tack vare dessa två faktorer har vi ett Ica i Tranemo med en ganska ovanlig form och nio meter högt i tak." [textkälla Dikta Dig

Bilden på Ostindiefararen fotade jag 1 sep 2020,
Här hittade jag en film då Ostindiefararen slussas ut från byggnaden där hon byggdes, som alltså sedemera flyttades och blev ICA Kvantum i Tranemo.

Kommentarer

  1. Vilket underbart vackert skepp

    SvaraRadera
  2. Härlig story, harmonisk byggnad, vackert skepp! 🤠👍

    SvaraRadera
  3. Tog tid innan jag lärde mig hitta inne i den stora affären. Stor skillnad mot den förra. Men nu hittar jag. Dessutom hittar man det mesta man behöver i den luftiga ICAaffären. //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar bra och har det mesta man behöver, Willys är ju riktigt bra också.

      Radera
  4. Värdelöst vetande är det mest intressanta vetande enligt mig. Å den storyn gillas skarpt! Kul med en ICA som skiljer sig från ICA-mängden:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några Aha! lite då och då piggar upp.

      Radera
  5. Den stiliga Ostindiefararen har jag sett på nära håll. Jag var för snål för att lösa entre och gå ombord så jag nöjde mig med att studera skeppet från land.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer