Midsommardagen

Var är bästa stället då temperaturen pendlar mellan 27-30 grader... i bilen med AC. Så tänkte vi och begav oss västerut mot kusten. Nu är det relativt lätt att ta sig till Halmstad, ett par mil på rv27 sedan söderut på Nissastigen (rv26) och vips är du i Halmstad ca 11 lätta mil. 

Östra Stranden var ett av målen, de minnen jag har från ungdomen har etsat sig fast, nu har jag varit där ute fler ggr men minnen från 60-70-talen har fastnat i minnet. Frågan var om Ö Stranden haft sin peak, var området på dekis mot de år jag minns. Halmstad har kanske inte varit så välbesökt av oss under decennier, i vart fall inte Ö Stranden. Men jag hade givetvis grundligt fel. Här var det packat av bilar, folk, barhäng, minigolf och bad. Sommarstugor i överflöd. Stället sjöd av liv, så mycket att vi inte fick plats utan tog oss ut mot hamnen i norra delen av Ö stranden. Där korkade vi upp vår termos.



Efter det tog vi oss till nästa kända plats - Tylösand. Att där är ett sjudande badliv, barhäng, fest och mingel bland hus och hotell det visste jag. Men vissa platser måste man bara kolla av innan man fortsätter, man har liksom inte gjort Halmstad om man inte kollat in Tylösand. Därefter tog vi oss norrut på den vackra kustvägen mot Falkenberg. 
Där fotade jag som vanligt den fina entrén till Västerhagen som fortfarande bjuder upp till dans och fest, den 28/6 öppnar de insläppet nästa gång.
Ett stopp norr om Steninge vid Steens väg/Glassviken var bestämt, för något år sedan hade vi en fin eftermiddag där då vi gick runt där. Här fick bli sista kaffestoppet innan vi kryssade oss hem på småvägar i riktning nordost. 
Det såg ut som regn/åskvädret snart skulle dra in, havet och himlen gick nästan i samma nyans. (klicka upp för vackrare vy)

Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer