Södra Strandgatan i Borås

Boråspolisens fordonsrazzia utmed Södra Strandgatan är en del av satsningen på flygande kontroller. Att det sker just här var ingen slump - stråket utmed Viskan var väl trafikerat och en samlingplats för den tidens unga och ansågs vara ett stort samhällsproblem. 

Då minns jag rätt om Södra Strandgatan när far och mor (då var de runt 30 år) ibland på tidiga helgkvällar åkte in till stan för att kolla på folk. Jag som liten kille satt med näsan tryckt mot sidorutan för att kolla in raggare och tuffa tjejer som stod hängde på räcket utmed Viskan. Spännande och lite fascinerande minns jag att jag tyckte.
Publicerat 20 juni 1963. Lennarth Mårtensson.

En bild över en del av Södra Strandgatan 1973 som min far fotade från parkeringsdäcket på det stora nybyggda Domushuset.

Kommentarer

  1. Vilken nostalgi. Älskar bilderna:-) Kul att läsa om hur du tänkte/uppfattade livet i Borås på 1960-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är fint att få bekräftat att mina minnen inte var helt fel.

      Radera
  2. Härliga bilder från en tid som flytt. Jag minns hur jag körde som 18-19-åring Storgatan i Växjö fram och tillbaka i en VW -61.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är härliga bilder. Jag åkte/strögade i Borås som 18-19-åring i en VW -70. :-)

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer