Druvefors i Borås

Under några år nu har stadsdelen Druvefors varit i förvandling. Från att till mesta delen innehållt hyreshus av 40-50-talssnitt så byggs nu stora höga lägenhetshus i 2010-stil. Här är en vy som sett likadan ut sedan 50-talet som bara är en liten del och centrum av stadsdelen Druvefors.  
På bilden här nedan jobbade jag under några år i slutet av 70-talet. Dörrarna vid lastbryggan innehöll Engwalls Golv en firma som till stor del servade golven med nya linoleum/plastmattor och parkettslipning på alla hyreshus på Druvefors i vart fall av Ullsaxens fastigheter, vilket nog var de flesta hyreshusen på Kellgrensgatan och Alvestagatan. Men också var en gammal firma som hade kunder från delar av Sjuhärad.  
Här står min bilparkerad vid lastpryggan och ingången till golvfirman en vårdag 1977 och vid en lunchrast passade jag på att fota den.
I ena ända på butikslängan fanns en bensinstation, BP vill jag minnas, vid det vita staketet. Där tankade jag upp firmans Volvo Duett och Ford Transit som garagerades i en av garageportarna på bilden. 
Här är den karakteristiska butikslängan som nog fanns i varje nybyggd stadsdel under 30-40-50-talen.

Kommentarer

  1. Vilken härlig nostalgi när man ser din bil så fin
    front spoiler hella xtra ljus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ha ett par bilder av ens gamla bilar.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer