1 diabild bland 1700

 


En diabild bland många, från två stora ICA-kassar fyllda med 1700 diabilder som jag nu rensat ut från mina diamagasin. Denna har dock min svärfar fotat någonstans i Sverige under 60-talet. Jag skulle vilja haft med mer av fordonen eller färjan på bilden, kanske ville han visa vyn där borta kanske hade han en billig mätsökarkamera där det uppstår parallaxfel. Vi ser i alla fall en SJ-buss med en liten hörnskada och den lilla bygeln för att sätta fast skidor bak på bussen står ut. Vi ser att nån tryck upp en blå jacka eller tröja vid bakre sidorutan till skydd för en jobbig sol utmed platserna på den sidan. Dessa modeller av SJ-bussar körde jag i början på mitt 21-åriga bussföraryrke.

I mitten av 60-talet (redan 1963 vill jag minnas) då fortfarande vänstertrafik rådde levererades nya bussar med förberett dörrmontage på högersidan av bussen. Vid införandet av högertrafik skulle då instegsidan ändras till höger sida. Vid folkomröstningen 1955 om vänster eller högertrafik, röstade vi för att behålla vänstertrafiken men 1967 genomfördes högertrafik trots det.

Vi ser också bakändan på en vanlig men vacker VW (typ 1) 1200 eller 1300 motor, 1964-1965 årsmodell. Min första VW (typ 1) var en orange 1500 av 1970 års modell som jag köpte mars/april 1974 och i början av maj hade jag körkortet.

Idag åker dessa två ICA-kassar fulla med diabilder till containern plus lite gammal radio/elektronik och sladdar.

På annonsmarknaden finns till överlåtande två fulla pärmar med egensamlade fina Nikonbroschyrer ca 1980-1999 från tiden då man inte kunde söka info på nätet. Dessutom 2 coola diaapparater varav en Zeiss diabetraktare och en Harmony 35 diaprojektor i reseformat. Kanske någon vill ha dem så jag slipper slänga dem (15/2 de är nu slängda). För mig är min retroperiod avslutad.

Kommentarer

  1. Härligt med riktigt foto i dessa tider :-)
    har själv ingen scanner som fungerar längre har funderat att skaffa en ny
    dels för mina bilder men också morfars gamla neg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna är fotad direkt från duken. Det kan funka det också.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer