Lindströms Café & Konditori i Jönköping

Det blev en tur in till Jönköpings sydvästra delar för att ta en fika på troligtvis stadens äldsta café och konditori i full drift. Här på Klostergatan har Lindströms legat sedan 1918 med samma namn och samma lokaler. Vi skulle fika här en annan gång men så blev det inte utan då blev det Sandéns Konditori på samma gata. Under 30-50-talet var det populärt bland skolbarnen att komma hit till Lindströms och köpa överblivna kaksmulor i en strut. Något som nog vara ganska vanligt lite varstans, jag kom ihåg att jag kunde få en påse trasiga kakor när mor handlade i bageriet i grannbyn.
Fototest för min iPhone SE

 

Kommentarer

  1. Skrev på din frus blogg att jag inte besökt detta café, trots tre studieår i Jkpg.
    Men det var inte med verkligheten överensstämmande. När du skriver att det ligger på Klostergatan, så vet jag ju precis. Har varit där flera gånger .. men mest tittat på kondisdisken....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland glömmer man, det är därför jag har denna blogg... bland annat.

      Radera
  2. Yummie, yummie för neonskylten och räkmackorna modell XXL. Tycker din SE klarade sig riktigt bra. Använder min SE också ibland för att fota, och bilderna blir förvånansvärt bra tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att SE är ett snäpp bättre än min 7:a. Till bloggbilder och med motiv som inte är så krävande så duger det tycker jag.

      Radera
  3. Nu känner jag att jag vill åka till Jönköping och hälsa på en kompis som har sin fästman där. Jag har bara varit på Bernards som är trevligt.

    SvaraRadera
  4. Ska bli en trevlig upplevelse att åka till Lindströms Cafe, det var min farmor och hennes syster som startade detta cafe ( hette Lindström som ogifta) och hade två ogifta systrar Edith och Ada som de hette som bakade bröd
    hjälpte till på Cafet.
    Kom folk från Öst och från Väst för att handla har jag hört talats om.
    Min Farmor och hennes syster kommer ifrån Gislaved.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt, stort tack för kommentaren!

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer