En försiktig uppdatering

Efter många tankar och funderingar hit och dit uppgraderade jag min smartphone igår. Funderingarna har gått om en Androidtelefon eller att vara iPhone trogen. Jag har sedan 2-3 år tillbaka en iPhone 7 och före det iPhone 3GS, 4s och 5s. Min 7:a fungerar fortfarande förträffligt trots att jag köpte den begagnad och Apple levererar uppdateringar när de lanseras. 

Jag var inne på att köpa nytt denna gång, kollade på iPhone 11 eller kanske iPhone 12 mini. Iphone 11 kände jag var något för stor då var iPhone 12 mini mer behändig, men båda modellerna pendlar upp och ned mellan ca 6900 – 7400. 
Men jag har också varit inne på en iPhone SE (2020) som har bland det senaste chipet men ett lite äldre yttre som liknar en iPhone 7 eller 8. Så en SE kändes som ett vettigt alternativ i ett prisläge på ca 4500:-. 

Men då kom en begagnad iPhone SE in på marketplace för 1400:- i nyskick med en batterihälsa på 97% så högg jag snabbt genom att skicka ett meddelande om att jag ville köpa. Den unga kvinnan svarade lika snabbt och efter några meddelande fram och tillbaka så satte jag mig i bilen och körde de 5 milen för att köpa den. 45 minuter senare, 1400 fattigare men med en fräsch mobil i näven körde jag hemåt. 

Bild: En för mig ny funktion är att dessa nyare smartphones kan laddas utan kabel och då vår nya bil har ett prylfack framför växelspaken på mittkonsolen som levererar trådlös laddning så lade jag telefonen där och vips så laddas den upp medan man kör och kopplar upp sig för handsfreesamtal.

Kommentarer

  1. Vilken smart laddning. Beställde ny laddningskabel IGEN till min Samsung. Originalkabeln laddar extremt långsamt och reservkabeln gick av igår.
    Tänkte byta telefon... men får väl betala klart först. Ska sbsolut kolla Marketplace... Har inte alls tänkt på det.
    Köpte en lite för enkel telefon när jag tappade de gamla rakt ner i gatan, då vi var i U-hamn. Åkte direkt till Elgiganten...och jag hann inte tänka efter alls, vad jag behövde för telefon.
    Egensnål tant köpte en billig en...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag känner också att jag inte behöver ha en allt för avancerad telefon. Mycket på marketplace måste man sålla och kolla lite extra nog på säljare m.m. Men hittar man en seriös säljare så kan man nog hitta bra saker och ibland ganska billigt.

      Radera
  2. Grattis till nya kompisen:-) Jag köpte en likadan iPhone i februari och är helt nöjd med den. Resonerade som du och kände att min gamla 5S var mest lik SEn. Det var viktigast för mig, för jag behöver inte en så stor iPhone. Det enda som skiljde 5S från SE är vikten.
    Om man är van vid iPhone är det ett rent helvete att byta till Android. Min man har en Samsung. Medger gärna att jag inte klarar av den...

    SvaraRadera
  3. Köpte en iphone 12 till frugan min hon är mycket nöjd med den nya modellen
    Men en iphone är mycket samma hela tiden dom byter bara med ett nytt modell nummer
    dock nya 12an är mycket gedigen byggd tycker jag och med en härlig tyngd i den skön att hålla i

    SvaraRadera
    Svar
    1. 12:an känns fin. Jag gillar att de levererar uppdateringar under många år på äldre modeller, kan tycka att Android är lite dåliga på det, de garanterar en viss tid men sedan vet man inte.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer