Vi testade nymodigheten pizza

Där tvärs över Kungsleden ligger en av Sveriges tre äldsta riktiga Pizzerior, kanske den äldsta som fortfarande är i drift. Pizzeria Napoli startade 1968 och till denna byggnad flyttade man 1971.

Ungefär då, troligen på vintern 1971-72, snackades det om pizzor på syfabriken. Någon på fabriken hade varit där och nu hörde personen sig för på syfabriken om man inte skulle åka in en fredagskväll och testa pizzia... som en tidig After Work helt enkelt, fast begreppet fanns nog inte då. Man fick ihop några modiga som var villiga att testa denna nymodighet och som sommarjobbare på fabriken frågade de om jag ville hänga med.

Och det var där som vi från syfabriken stegade in en fredagskväll på Pizzeria Napoli och skulle testa pizza.

Jag minns att jag inte orkade hela och att jag inte tyckte det var så där märkvärdigt som det snackande om på den tiden.

Kommentarer

  1. Där var jag också i början av -70talet. Eller kanske mitten..Den första pizzan åt jag i Jönköping, gick på lärarhögskolan där. Oj, vad den var god!
    Kul att Napoli finns kvar...Favoritpizzerian, det är Granada.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Granada är alltid bra. Valencia vid SÄS var förr en favorit mycket pga av sina stora och goda pizzor.

      Radera
  2. Inte illa att pizzerian är kvar än - kul! Minns också min första pizza. Minns även den sämsta jag ätit. Det var i Venedig. Åttio procent torr deg och väldigt litet pålägg...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer