... som det vore 2019 igen

Det här med Diabetes 2, kanske är det ärftligt, kanske är det åldersrelaterat, kanske är det tecken på ett lättjefullt och stillasittande liv... i mitt fall kanske det var en kombination av alla dessa tre. Det var i januari 2017 jag fick reda på vid en obligatorisk hälsokontroll att jag hade något förhöjda värden men inte värre än att jag om jag själv ville så kunde jag rätta till dem till normal nivå. Tappa några kilon motionera mera var rådet jag fick.

Hela yrkeslivet med stillasittande arbete sätter givetvis sina spår på en manskropp. Om man dessutom inte rör sig så mycket på fritiden så kan Diabetes 2 få grogrund. 

Så viljan fanns givetvis att ändra min livsföring och jag började lägga om kosten ex. mindre chips, kaffebröd och annat onyttigt. Nu hade jag väl inte så väldigt många kilon övervikt men 8-10 kg kunde jag nog tappa. Kanske rörde jag mig inte så mycket i början men kilon rasade ändå. Vid nästa kontroll 6 månader efteråt, hade mina värden gått ned till väldigt bra nivåer och hade jag haft dem första gången då hade de troligen aldrig upptäckt min Diabetes 2. Vikten rasade också relativt snabbt vilket sporrade än mer.

Jag höll mig från onyttiga snacks, sötsaker och sprit och öl under kommande år och strax innan min pensionering började jag dessutom träna på gym mest för att vara i ett sammanhang efter min pensionering men också för att hålla diabetes på en bra nivå. Jag blev lite nyfiken på hur bra min kondition kunde bli nu vid 60+ och hur långt ned min vikt kunde rasa med träning och frånvaro av diverse onyttigheter. Att jag kunde komma ned till mina 78-80 kilo som 20-23-åring var givetvis omöjligt, men varje kilo minskning närmre 90-kilosgränsen sporrade. 

Så kom då pandemin och allt förändrades för många, gymmen fick stänga och folk stannade hemma och samhället såg inte ut som det gjorde före 2020. Jag slutade gå på gymmet i mars 2020 och försökte ta igen det med vandringar i skog och mark, jag tackade nej till att gå på diabeteskoll under 2020, jag ville inte utsätta mig för någon onödig form av nära möte med andra människor. Jag skall villigt erkänna att jag började slarva med motion och kost under denna tid. 

Men nu var det aug 2021 och tiden var inne, jag hade tagit min sista vaccinspruta i början av juni och efter en månad kände jag mig nu redo att ta tag i min träning igen. Dessutom beställde jag läkartid för att kolla upp mina diabetesvärden. Det var allt lite nervöst vilka värden jag hade och vad som hänt under de senaste 18 månader skulle jag få dystra siffror slängda mot mig på läkarmottagningen.

I måndags 8:30 öppnade läkaren dörren och kallade in mig läkarrummet. 

- Jadu Tony... dina diabetesvärden ser bra ut.

Jaha, inget mer än så, inga siffror, ingen förmaning. Vad det allt?

- Men som du ser här på datorskärmen har vi några röda varningspunkter vid andra värden vi kanske skall kolla upp. Nu är detta inget vi skall dra för stora växlar på men jag måste informera och ev. kolla upp det vid ett annat tillfälle, men som sagt inget jag tycker vi bör ta nån större notis om. 

Något lättad åkte jag hem, packade träningsväskan och begav mig till gymmet. Nu var det dags att fortsätta jobba med kondition och kost, jag ser att fler och fler medlemmar på gymmet poppar in och tränar som det vore 2019 igen.  



Kommentarer

  1. Jag borde hänga på, vikten ökar hela tiden och nu är jag uppe på 90-strecket. Upp till 30-årsåldern tyckte jag att jag var pinsamt spinkig och det var jag. Att jag nu väger närmare 90 beror förstås på att jag rör mig för lite. Promenader tycker jag är erbarmligt tråkigt, däremot gillar jag att cykla men samtidigt kommer jag ju mycket längre och mycket snabbare med min Aprilia (scootern alltså). Så det här var nyttig läsning för mig Tony, tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ett slit om man skall hålla sig i form, men nu när jag har yrkeslivet bakom mig känns det faktiskt lättare att ta tag i det här med motion, träning och andra vanor. På gymmet jag går är det väldigt många 65-plussare som tränar.

      Radera
  2. Grattis till bra värden!
    Jag slutade dricka läsk i maj efter att ha konsumerat en hel del sådant genom åren. När man passerat 40 börjar sådant sätta sina spår. Nästa steg är att skippa nikotinet, men det är ett långsiktigt projekt...
    Motion blir det i form av dagliga promenader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. "Sockerfri" läsk dricker jag, rökt har jag aldrig gjort. Men som du säger efter 30-40 blir det en annan ämnesomsättning i kroppen-

      Radera
  3. Diabetes ligger inte i min genbank, tycks det. Men dock både högt blodtryck och artros. Båda tillstånden mår bra av träning ... och viktnedgång. Har äntligen hittat ett sätt att få lite ordning på vikten: Att ha matfönstret stängt i minst 14 timmar. Helst 16, men dit har jag inte kommit än. Men äter man inget mellan 18 och 8, så försvinner automatiskt kvällsgodis och de extra glasen vin. ( Ett glas kan man klämma in före klockan sex, till fredagskvällsmaten, har jag konsterat)
    Gymmet I Gs tar inte in nya medlemmar just nu, ( det är IKO Fritid som "äger " gymmet, men jag hoppas att det snart blir ändring på det. Gott iaf att artrosknäet numera tolererar ordentliga promenader igen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med matfönster är nog en bra sak. Jag har tyvärr svårt för att få till det. Kvällssuget är svårt att få bort tråkigt nog.

      Radera
  4. Stort, stort GRATTIS att du lyckades få kontroll på din diabetes typ 2. Det är inte många som lyckas med det, utan de flesta är tvungna att "växla upp" från piller till spruta. Fantastiskt bra jobbat!
    Nu är det bara ha koll på resten också, och det verkar du ju ha:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var lite så jag tänkte att försöka hålla det till en (1) metformintablett per dag. Efter snart 5 år har jag lyckats hittills.

      Radera
  5. Vad skönt att du har bra värden! Diabetes är min mardröm för jag älskar sötsaker.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.