Den gamla smörjbryggan

Dessa smörjbryggor var nog ganska vanliga förr i tiden, kanske mest på lantliga hus och gårdar. Då när bilarna skulle rundsmörjas var det vanligt att bilägaren köpte en fettspruta och skötte om rundsmörjningen själv. På den tiden var det nödvändigt att smörja leder och lager kontinuerligt för att de skulle skära ihop och eller glappa onödigt mycket. 
Smörjbryggor var givetvis bra när man ville byta avgassystem eller motorolja plus mycket annat under bilen. Denna smörjbrygga är byggd av kraftiga järnbalkar med en bra ramp att gå på utmed bilen. Min far byggde och hade en smörjbrygga under 50-60-talen men den var enkel med två grova träbjälkar lagda på några kraftiga murstenar, men på den skötte han om de bilar vi hade under dessa år. 
När jag skaffade bil under 70-talet köpte jag bilar som hade lager och leder som inte behövde rundsmörjas. 
Du som är äldre än jag har säkert mer fakta och info om just rundsmörjning på smörjbryggor och då kan du ju alltid kommentera om detta.

Kommentarer

  1. Är bara så imponerad. Inte över bryggan, för jag kan inget om bilars skötsel....men HUR HITTAR ni ALLA övergivna rariteter? Detektivarbete? Viktigt att bevara för eftervärlden!Och då får det bli genom bilder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra. Den här finns bortåt dina trakter :-)

      Radera
  2. Smörjbryggor har jag sett, men aldrig en sådan som du visar och aldrig utomhus heller. Håller med Femfemman - var och hur nosar du dig till dessa perfekta fotoobjekt?

    SvaraRadera
  3. En mycket välbyggd smörjbrygga. Delvis byggd av järnvägsräls. Ett vackert minne från en svunnen tid!
    Apropå smörjning och smörjfritt: Det var väl ungefär samtidigt som de smörjfria bilarna dök upp som vi slutade med att stoppa strumpor, halvsula skor och lappa kläder.
    En ny era infann sig. Underhållsfritt var ordet i tiden. Bilar, kläder, skor, byggnader, relationer. Allt slutade vi att underhålla.Allt slutade vi med att bry oss om. Å på den vägen är det...


    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så kanske det var, slit och slängsamhället kom smygande och Siwan sjöng 1967:
      Slit och släng din festliga Cadillac
      Slit och släng din fina båt
      Slit och släng din toppen bungalow
      Det skrattar jag blott åt
      Om du tycker du är skön när du förstör varenda peng
      Så får det bli din egen business: fortsätt slit och släng

      Radera
  4. Riktigt läckert i all sin enkelhet

    SvaraRadera
  5. Gillar perspektivet i den första bilden. Och rost är ju alltid snyggt :)

    SvaraRadera
  6. Smörjbryggor såg man både här och var på 60-talet, men numera ser man dom ganska sällan. När jag reste med bil frekvent i Sovjetunionen under 70-talet fanns det smörjbryggor var 5 - 10 km utefter de stora vägarna, säger väl allt om sovjetisk kvalité på bilarna.

    SvaraRadera
  7. Vi använder fortfarande fett sprutan på bilen
    dock enbart på cadillacen
    hemma hos morfar min och på vår gård i riddarhyttan så fanns smörjbrygga egen byggda
    var med min far då han rund smorde sin amazon en gång per år
    har en gammal bild på min far och jag som liten på bryggan

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer