Borås Övre station och Simonsland

Det blev en morgonpromenad i Borås centrum idag. Gick denna gång över Kungsbron in mot centrum vilken nog är första gången, tycker att jag fick några bra vinklar över Borås övre station byggd 1863 men byggnaden har inte varit järnvägssation sedan 1968, men troligtvis stängdes den för på- och avstigning långt tidigare. Både Herrljungabanan (på bilden) och Viskadalsbanan är avstängda för stora reparationer. När allt är klart på denna bana kommer vi påvissa avgågar att kunna resa direkt till Stockholm utan byte i Herrljunga. Viskadalsbanan mot Varberg kommer att ta ca 1 år att upprusta, vilket är förståeligt då banan var under all kritik.

 

Kommentarer

  1. Välkänd byggnad, men hade inte en aning om att detvarit järnvägsstation. Vacker byggnad!
    Simonsland har du också med. Glädjande att man tagit tillvara och rustat ett så nedgången område.//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Simonsland har blivit riktigt bra.

      Radera
  2. Anna-Lena verkar känna igen området. Det gör ju inte jag, men jag älskar dina bilder. Åsså har jag kollat på SM i friidrott i regniga och kyliga Borås idag. Arenan verkar ligga mitt i stan, eller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arenan ligger ca 500 meter strax norr om denna plats.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer