Nöje i den analoga tidsåldern

En gulnad Agent X9 från mitten av 1972. Kommer ni ihåg Modesty Blaise och Willie Garvin, Flygaresset Johnny Hazard, Rikemannen och privatdeckaren Rip Kirby och hans betjänt Desmond, Buck Ryan och Agent Corrigan som då 1972 hette Agent X9 och är på något sätt upphov till att serietidningen skapades. 
Tidningen Agent X9 var en serietidning jag läste upp i vuxen ålder, det var den tidens höjdpunkt. Jag minnas att både jag och frugan älskade den tidningen. Jag hade kompletta årgångar under dessa år och de jag missade under tidiga 70-talet köpte jag på second hand. Vi turades om att läsa den och vi fick en ostörd stund att drömma oss bort i seriernas värld. Modesty Blaise var väl huvudserien för oss men jag gillade även Rip Kirby. Detta var ju långt innan uppkoppling till cyberrymden och sociala medier. Någon gång i början av 90-talet kom repriser mer kontinuerligt av Modesty Blaise i tidningen och då slutade vi att köpa. 

Det känns som tre liv sedan när jag bläddrar genom en gammal Agent X9 upphittad på toppen i en återvinningscontainer för tidningar.

Johnny Hazard presenteras på omslaget av denna gulnade Agent X9 från mitten av 1972. Som barn och ung tonåring bläddrade jag ofta förbi Johnny Hazard och den lite ”kantigt och konstigt” tecknade serien då han publicerades i Fantomen. När han dök upp i X9 tror jag att jag slutade bläddra förbi.

Kommentarer

  1. Har ni tidningarna kvar? Är väl en del värda nu för tiden?
    Läste Fantomen. Och Starlet.
    Bamsw och Pelefant, döttrarnas serietidningar, de finns kvar i källaren.
    Är väl snart dags för barnbarnen att få läsa.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej de såldes eller slängdes för många år sedan. Känner nu när jag bläddrar idem att den tiden är förbi, man är alldeles för mycket digitaliserad i huvudet :-)

      Radera
  2. Jag prenumererade på 91:an i många år. Även Lilla Fridolf när den fanns.

    SvaraRadera
  3. Så du grävde i återvinningen och kom hem med dessa fynd. Gissar att personen som slängde tidningarna hade kunnat sälja dom till samlare. Vet en liten butik i Vasastan här som hade älskat att ta emot dessa dyrgripar.
    Modesty Blaise är väl din frus favo om jag minns rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi båda gillade den serien på den tiden.

      Radera
  4. Serietidningar är väl numera ett passerat kapitel, jag läste många av de du listar, men idag är det väl bara serietidningar som riktar sig till de yngre barnen som lever kvar, typ Bamse och Kalle Anka. De som riktade sig till de lite äldre är väl sedan länge utdöda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag bläddrade i tidningen insåg jag att den tiden är sedan länge förbi.

      Radera
  5. Jodå, Agent X9 fanns här hemma också, de finns kvar och snart läses de nog av sommarflickan. Just nu plöjer hon Kalle Ankorna som finns i en fullproppad kista på torpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ha dem kvar, om man har plats. Härlig sommarläsning är det allt med Kalle Anka.

      Radera
  6. Snacka om att detta väcker minnen till liv. Innan jag blev tillräckligt gammal för vuxentidningar, var det här figurer jag växte upp med.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.