Morups lilla turistbyrå

Den lilla kustvägen mellan Falkenberg och Varberg har vi ofta åkt, ungefär här i Morup kom man för många år sedan upp på den hårt trafikerade E6:n och då var semesterlunken slut. Jag minns sommartid då husvagnsekipage, långtradare och bilande turister med packning på takräcket bildade ett pärlband på sträckan mellan dessa två kuststäder. 
Nu kommer man upp till gamla E6 och då är det lika lugnt där som här, för nu finns det en motorväg ett antal kilometer öster om. Trots att vi var här nu i juli var det konstigt lugnt på dessa vägar, som sagt jag minns hur semesterlikt och sommarstressigt "kusten" var. Som tur var kom två cyklister som visste hur man tillbringar en juli på den lilla kustvägen de lyckades jag få med på bild. Detta var en gammal hållplatskur och när bussarna slutade gå på denna vägen gjordes kuren om till denna lilla turistbyrå och invigdes juli 2018.

Kommentarer

  1. Så fin och infospäckad liten kiosk. Den påminner om en svunnen tillvaro.
    Jag minns när jag på 80-talet cyklade längs Ginstleden och såg ut som cykelturisterna på din bild. Vanliga damcykeln sänd i förväg med SJ, kom sen efter med tåg dagen efter. Cyklade bl a till Morups tånge. Tänkte då att jag skulle återända dit men så har inte blivit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja väldigt fin liten infoplats.
      Tack för kommentar.

      Radera
  2. Det var väl samlad info!
    Vad det gäller Morup, så tänker jag direkt på den gamla väderkvarnen. Ett bra landmärke!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Det är nog den sötaste turistinformationen jag sett! Hur charmigt som helst. Å det verkar finnas hur många utflyktsmål som helst från Morup, som jag inte ens har hört talas om...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såna här blickfångare är kul att stöta på när man är ute och åker.

      Radera
  4. Vilken gullig liten turistbyrå och vad roliga skyltar! Vi åker mest direkt från Ljungby till Göteborg via Halmstad, men ibland turistvägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Motorvägen är bra när man har ett mål och det skall gå snabbt. Annars blir det ofta de mindre vägarna när vi reser utan mål.

      Radera
  5. Vilken pärla, tack för de här härliga bilderna.

    SvaraRadera
  6. verkligen läckert och vacker

    SvaraRadera
  7. Vilken bra idé! Den lockar vem som helst in där för att kolla informationen som finns.
    Så är det roligt att få lära känna omgivningen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer