Malmköping

Ett vackert vykort från Malmköping. Ett vykort som har mycket av det jag gillar att fotodokumentera.

 

Sommaren 2013 körde jag igenom det något säregna och spännande samhället Malmköping det var så mycket att fota att det hade känts lite suspekt så det blev nästan inga bilder. Men jag såg skylten Museijärnväg och där stod denna fallfärdiga kiosk på trätrall i väntan på något. Jag tog några detaljbilder på kiosken som ni ser här nedan. För dig som är intresserad av denna kiosk kan du läsa mer om den på mitt inlägg från 2013 [Här]

Kommentarer

  1. Malmköping är en underbart litet samhälle, besöker ofta museispårvägen där, stan är full med grejer att dokumentera såsom gamla neonskyltar och den underbara lilla hembygdsgården vid busstationen som jag och sonen besökt många gånger. Kiosken som du fotograferat är idag återställd i näst intill ursprungligt skick. Vykortet från bilismens glansålder älskar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod det på den facebookgrupp jag följde på den tiden att den skulle flyttas och återställas till ursprungligt skick.

      Radera
  2. Här återkommer kiosken till Malmköping efter renovering: https://blogg.sparvagssallskapet.se/wp-content/uploads/2016/09/IMG_2402-768x576.jpg

    SvaraRadera
  3. Ingen plats som jag besökt. Ändå känns det bekant. Husen ser ut som husen i städer och större samhällen gjorde då jag var barn. Stationsbyggnaden är lik de byggnader som finns kvar sedan kust till kustbanans "stopp i varje samhälle"-tid.
    Nostalgi! En förmån att kunna se tillbaka på en helt annan tid än den som är nu.
    Ha det gott ! // Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar. Detsamma!

      Radera
  4. Malmköping, en liten ort inte långt från mig. En f.d. idyll i Södermanland som likt Trosa är på väg att förlora sin charm. Det moderna Sverige inkräktar lite för mycket, även om det är tidens melodi att så sker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är lite tråkigt. Det som var/är fint med Malmköping är att det verkade genuint inte så tillrättalagt.

      Radera
  5. Så kul att läsa i Melkers kommentar att kiosken har bevarats och återställts. Eloge. Har aldrig besökt Malmköping, men jag har förstått att det är nåt visst med den orten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt den är eller var lite spännande tyckte jag.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer