Lokstallet i Åmmeberg

Järnvägen mellan Åmmeberg och Zinkgruvan var 11 km och hade normal spårvidd och anlades 1857-1863. Vieille Montagne (gruvbolag) använde två lok där båda finns bevarade. Ett av loken kallades Carlslund och levererades av Motala verkstad 1862, loket gick i dagligt drift i hela 67 år. Loket på bilden är gruvbolagets andra lok och kallades Åmmeberg och kom i trafik 1892 och blev gruvbolagets huvudlok och användes fram till 1940. Andra världskrigets dieselbrist gjorde att loket åter togs i bruk och eldades nu med ved. Järnvägen användes fram till 1975 då lastbilstrafiken tog över mellan orterna. Samma år bröts rälsen upp. Klicka för Del 2 från besöket i Åmmeberg
Vattentoret som användes för att fylla vatten i ångloket.

Kommentarer

  1. Järnvägen mellan Åmmeberg och Zinkgruvan är tämligen intressant, trots att den var normalspårig hade den en annan placering av bufferterna jämfört med övriga normalspåriga järnvägar i Sverige, dessa var betydligt mer centrerade. Detta berodde på det Belgiska ursprunget och att man inte hade samtrafik med någon annan järnväg i Sverige. Loket Carlslund har jag betraktat mängder av gånger som liten pojke när järnvägsmuseet återfanns i ett träskjul i Tomteboda i Stockholm.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer