Brandstationen i Röddinge

Gamla brandstationer, skall det var något att fota? 

När jag var grabb och tonåring trodde jag att tornet på brandstationerna var till för att brandmännen förr i tiden tiden skulle se var det brann, att det var ett utsikts/inspektionstorn. I min hemby fanns också en brandstation byggd i trä och var faluröd. Jag skall vara ärlig och säga att det inte var för så värst många decennier sedan jag fick klart för mig vad tornen var till för, de var till för att hänga/hissa upp och torka brandslangarna efter en utryckning. Men det där visste ni givetvis redan.

Jo jag trycker nog att en gammal brandstation kan var värd att dokumentera.

Bilder från en brandkårsutryckning i min hemby: https://kulturinatur.blogspot.com/2010/07/dannike-brandkar.html

Kommentarer

  1. Även jag har en passion för gamla brandstationer: https://melkerlarsson.wordpress.com/2014/08/15/gamla-brandstationer/ ,att slangarna torkades i tornet lärde jag mig som liten. Det lär dock förekommit spaning efter stadsbränder från kyrktorn under historisk tid, känns inte helt ologiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag frågade väl aldrig, bara trodde att det var så. :-)

      Radera
  2. en i familjen hos mig köpte sig en nedlagt brandstation
    han har den som en bil verkstad nu för hobby bruk för sina bilar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bör ju fungera utmärkt som verkstad.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer