Biografteatern Scala i Ystad

Jag och frugan stod utanför biografen och beundrade skyltarna och den gamla entrén då dörren plötsligt öppnades och två män kom ut för att ta lite luft. Jag sa att vi bara står och beundrar och fotar entrén varpå de sa att ni får gärna komma in och se hur fint det är här inne. Ibland har man tur (som jag hade med mannen och macken), för hade det gått någon minut till hade vi varit en bit ned på gågatan och missat allt detta som jag nu har bilder på. Scala biografen är Sveriges äldsta biograf nu i drift som byggdes just för att vara en biograf 1910. Jag har fotat av infofoldern så läs den om ni är intresserade av historia och fakta. 
För att på något sätt betala för besöket blev det ett köp av makalöst goda Lakritskulor med choklad och salmiak.

Kommentarer

  1. Där hade du tur igen! Vilken underbar kultig biograf! Interiören är ju helt underbar. Hoppas den överlever pandemin bara...

    SvaraRadera
  2. Jag har gått förbi den biografen många gånger men aldrig fått förmånen att bese interiören, vilken pärla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade tur som fick komma in. Hade ju aldrig gått på bio här i stan.

      Radera
  3. ja en verkligen vacker bio salong

    SvaraRadera
  4. Vilken otroligt vacker gammal biograf. Roligt att det finns några sådana bevarade.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.