Ulvatorpsbäckens skvaltkvarnar i Veddige

Längs en sträcka på några kilometer från källan i en höglänt mosse tills Ulvatorpsbäcken rinner ut i jordbrukslandskapet är det en fallhöjd på nästan 60 meter. Detta innebar bra förutsättningar för kvarndrift. Enligt dokument som hembygdsföreningen i Veddige-Ås-Sällstorp tagit del av är de skvaltkvarnar som finns vid bäcken belagda så långt tillbaka som 1697. Antalet kvarnar var som högst under 1800-talet då uppemot 15 stycken ska ha funnits samtidigt. Detta har dock inte gått att bekräfta via de äldre kartmaterial som undersökts. Enligt hembygdsföreningen ska det dock finnas uppgifter på att 12 eller 13 kvarnar ska ha varit i bruk 1784. 11 kvarnar finns upptagna i laga skifteshandlingarna från 1853.

Kommentarer

  1. Trodde först att det var ett modellbygge av kvarnar. Men de är större än jag först trodde när jag såg SoF bredvid kvarnen på näst sista bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. perspektivet gör att det ser små ut.

      Radera
  2. Spännande med så många kvarnar på den relativt korta sträckan, här nyttjade man uppenbarligen vattenkraften till max

    SvaraRadera
  3. ser vackert ut i kvarndalen
    gillar första bilden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var fint, skulle nog tänka mig att gå hela sträckan utmed bäcken och se alla kvarnar.

      Radera
  4. Jag vill genast åka dit när jag ser bilderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att jag kunde förmedla lite av platsen.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.