Sandwalls Mellanöl klass IIB

I en gammal skräphåla fanns ett antal gamla mellanölsburkar från Sandwalls och Tuborgs bryggerier. Jag kan tycka det är intressant att upptäcka sådant här på min skogspromenad.
Mellanöl eller Öl klass IIB var en svensk skatteklass för öl med alkoholhalt på 3,6 viktprocent. Idag räknar man i volymprocent och mellanöl motsvarar då ca. 4,5 volymprocent. Ölburkarna är av den gamla plåttypen som rostar. 

Mellanölen började säljas den 1 oktober 1965 i vanliga livsmedelsbutiker. Redan den första dagen fanns det över 35 mellanölssorter att välja på. Ölet fick dock inte säljas på söndagar eller efter klockan 20.00. 

Mellanölets lättillgänglighet angavs som starkt bidragande orsak till ungdomars alkoholskador och den togs därför bort ur livsmedelshandeln den 1 juli 1977.

Kommentarer

  1. Ack denna tid med mellanölet... jag fick köpa trotts att jag var typ 15 på en viss butik i min bardomsby... fick tom handla åt äldre kamrater (jag var så lång) Nu höll vi inte på med missbruk men ett par öl på fredagar till grillning ute på någon ö satt inte fel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi snackade om det att det var nog lite si och så med ålderskontrollen i många mindre butiker. Var ju ett bra sätt att behålla kunder. Glad Påsk till er också!

      Radera
    2. Skövde-Putte03 april, 2021

      Glad Påsk, Tony!

      Radera
  2. Glad Påsk också till Er :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.