Jakten

En tanke kom upp då jag såg ett klipp av en film jag tidigare inte visste om, mer om detta längre ned.

Under sena 60-talet och kanske hela 70-talet gjordes det en typ av filmer med bilen i fokus, en typ av road movies som gärna utspelades i ett hett och kargt landskap i USA. Denna typ av filmer såg jag gärna på bio under ett antal år. Ur minnet halar jag fram några filmer jag vet att jag sett. Troligen började det med En Ding Ding Ding Ding Värld från 1963, som jag såg på bio några år senare när jag var 12-13år. Något år senare kom klassikern Bullitt 1968 med kanske för den tiden häftigaste biljakt. Nu kom 70-talet och filmbolagen visste vad vi ville ha och 1971 kom Jakten mot nollpunkten (bilden) en film jag sett fler gånger. The French Connection kom också 1971 och innehåller en bra biljakt. Läskiga Mary och Knäppa Larry kom 1974. Samma år kom Blåst på 60 sekunder. Lite mer humor blev det i Nu blåser vi snuten från 1977. 
Jag skall inte bli långrandig men så fortsatte det under några år. Ni har säkert sett en eller två biljaktsfilmer också? 

Det som gav detta inlägg var att jag såg ett klipp på en verkligt udda film från 1971 som hette Duel (länken går till Youtube och visar hela filmen gratis), som tydligen bygger på en sann historia. Kända namn är Steven Spielberg som regissör och i huvudrollen som bilförare finns Dennis Weaver, som under tiden filmen spelades in började sin huvudroll i den populära TV-serien McCloud.
I filmen ska David Mann köra en Plymouth Valiant sedan 1970. I verkligheten användes tre olika bilar under produktionen. När filmen först spelades in för TV användes en 1970-modell med en 318 V8 och en 1971 med en 225 Slant Six under de tio dagarna av skytte. Då, när Spielberg gick tillbaka för att filma ytterligare filmer för den europeiska marknaden, användes en Valiant 1972 med en 225 Slant Six.

Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer