Models of Yesteryear

Min mor överlämnade en påse med leksaksbilar som mina barn lekt med. Kanske kunde bilarna vara något för lille M om några år var tanken. 

Ser i påsen när jag kommer hem att tre av dessa ca femton bilar lekte jag med under tidiga 60-talet. Minns att jag fick dem i julklapp av moster och att jag inte alls gillade modellerna, minns också att jag blev lite besviken. Jag ville ha moderna bilmodeller av då tidigt 60-tal. Men dessa tre är brutalt använda och inte mycket av smådetaljerna är kvar. Kanske av mig eller kanske av mina barn när de var på besök hos farmor och farfar. 
Tror inte min sonson kommer att leka med just dessa. Kanske leksaksbilar är helt ute nu på 20-talet, modellerna är ju över 100-år. 😀 

Serien heter Models of Yesteryear och är av Matchboxserien och tillverkade av Lesney i England. De började sälja runt 1956 och framöver och dessa tre är från ca 1961-1963. Den gröna är en 1911 års Renault. No 2 i serien. Den röda är en 1912 års Packard Landaulet. No 11 i serien. Den gula är en 1904 års Spyker. No 15 i serien.

Kommentarer

  1. Önskar att jag också hade spart mina leksaker hade en full amerika kista av olika ting
    från bilar till modeller av cowboys

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det önskar man ibland. Jag kommer visserligen inte håg så många av leksakerna. Kommer ihåg Fleischmann tågbana och senare en Faller bilbana.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer