Förgången tid

Alla dessa hushållsskräphålor som förr fanns vid nästan varje hus på landsbygden utanför samhällen. Många av dem finns säkert kvar men är mer eller mindre överväxta. 

Min lilla skogsvandring i går strax innan mörkret föll innehöll 1 styck påträffad skräphåla. Här var det inget nytt hushållsavfall utan detta var säkerligen från 55 år sedan och bakåt kanske till början av 1900-talet. Man kan som ung miljömedveten nutidsmänniska eller stadsmänniska förfasas över detta men då känner man inte till hur livet var förr i tiden på en gård eller ett lantligt hus. 
Möjligen kan jag ha en åsikt om den gamla Folkvagnen men den modellen är från runt 1950 så den kan vara slängd där i början av 1960. 
Hur som helst jag gillar att stöta på dessa skräphålor, kanske mest ur fotosynpunkt men också att jag kan se in i en eller flera familjers liv på första halvan av 1900-talet. Flaskor med medikamenten, spritflaskor, konservburkar, cyklar, upprostad järnsäng och barnvagn var något av det jag såg som stack upp ur mossan och jorden i det just där snåriga skogspartiet. 

Skogen tog tillbaka och troligen ligger de bäst kvar där de är. Djuren då tänker du, ja säkerligen har de lärt sig från äldre generationer var den finns och var de kan gå genom skogen.

 

Kommentarer

  1. vackra detaljer
    trode först att det var ifrån en front från en nyare bmw på bild 3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst ä det likt en BMW-front

      Radera
  2. Jag tror det där är svenskt stål i dessa cyklar. Vilka skatter egentligen som ligger och skräpat där. Fina saker du fick in genom linsen. Bild 5 vad är det, det ser ut som att navet har en smörjnippel... Muggar och kannor som hinkar brukar vara fina.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer