Kontaktlöst

Att sedlar och mynt är utdöende vet vi sedan lång tid tillbaka, numera är det troligen mest en ren service att fortfarande kunna betala med sedlar och mynt i butiker. Kanske man är rädd att förlora de kunder som envisas med att ha cash i plånboken. 

 Jag ser i min närhet hur svårt det börjar bli att fungera i samhället med enbart kontanter. Där man från början haft ett motstånd med eller inte vågat att skaffa moderniteten – betalkort. När kom de egentligen, var det 40 år sedan? 

Nu är även betalkorten är på väg ut, kontantlöst är på väg att bli kontaktlöst. Jag har kanske grundläggande kunskaper om kontaktlös betalning i en smartphone, jag sköter mycket via den numera men inte betalningar direkt i butiker. Jag använder oftast betalkortet, men jag är någorlunda med mot det kontaktlösa betalsamhället. 

 Jag inser att man måste var öppen för nya sätt att betala eller nya sätt att fungera i samhället under hela livet.

Kommentarer

  1. Jag använder nästan alltid kort, men tycker vi har ett stort problem med vårt system. När inte kortet fungerar, då står du där. De flesta har nog goda vänner eller barn som kan låna dem pengar. Jag har råkat ut för detta två gånger. Hur många kort ska man behöva ha igång för att vara säker på att kunna handla? Kontanter borde vara gångbara i varje butik varje gång - men nu är det samma problem med kontanter när inte kortet fungerar! Helt sjukt, tycker jag. Tekniken (korten) är bra så länge de fungerar.

    Jag tycker att varje butiksägare skulle vara tvungen att även godkänna kontanter, trots allt är det ett godkänt medel i vårt land. Om nu inte alla är tvungna att godkänna kontanter, så borde korten och användandet av dem vara gratis. Det sista en bagatell, men trots allt en sak värd att nämnas. Vi måste betala för att betala som det är nu! ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att korten fungerar mycket bättre när de numera har chip istället för endast magnetremsa.
    Det är bara det att få kontanter i handen är man hänvisad till bankomat iallafall och då skall kortet fungera även där. Visst borde det vara gratis eftersom banker vill att vi använder kort eller liknande.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer