Den nya redigeraren



Blogger har lanserat en ny redigerare som skall vara mer anpassad till mobila enheter. De har "tjatat" om att vi skall testa den och att det är denna som kommer att gälla framöver. För nybörjare på blogger kan den kanske vara bra. Jag har nu testat den under några veckor och jag var först skeptisk, men tydligen tar Google åt sig av insända tankar från användare så nu börjar den kännas ganska bra.
Det där med storlek på bilderna på bloggar är alltid svårt. Jag har kört 800px bredd på bilderna på denna blogg i stort sett sedan starten 2008-09. Jag använder även de halvgamla mallarna/tema, och inte bytt till de nyare som nu funnits några år. Jag ser att en bild som läggs upp på ett inlägg i den nya redigeraren lägger sig som 640px, alltså som bildens storlek ovan. Kanske godtagbar storlek, i vart fall på dator och i detta tema, men inte så bra på en smartphone. Då kanske jag hellre skall använda de nya teman som blogger lanserade, där är koden gjord så att bilden fyller upp hela smartphonen bredd om man gör bilderna typ 1100px eller större.
Det är bara det att de temamallarna är ganska tråkiga och det finna inte så många alternativ till utseendeändringar. Så hur man än gör så blir det inte riktigt bra på ritigt alla typer av smartphones, dator, surfplattor. Google är så stora att de skulle kunna fixa kod så att allt ser bra ut på alla enheter. Wordpress kan det, då borde Google kunna. Goggle är reklamfri vilket inte Wordpress är. Så det är svårt att välja nu för tiden :-)

Kommentarer

  1. jag lägger också mina bilder på 800 för det mesta
    tror att det är en helt ok storlek

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer