Vi går Tranemosjön Runt

Vi har varit nyfikna på att gå den lilla leden runt sjön och igår blev det av. Sjön ligger mitt i Tranemo samhälle och leden skall vara 5,5 km, men min gps visade 7,1. Det berodde givetvis på att jag kryssade lite hit och dit över leden för att få bra vinklar på mina bilder.





Parkuddens festplats

Badplatsen

Detaljer på fabriken Turnwood, en av Sveriges äldsta svarverier.











En spång som sett sina bättre dagar, men helt frivillig att ge sig ut på, men varför inte testa.









Fin grill och rastplats

Bron över Assman, utflödet från sjön



Kyrkan i Tranemo har verkligen en central punkt

Mystisk  fungerande klocka fastspänd på en gren.

Bron över Musån

Den gamla banvallen.



 En rostig 200 metersmarkering på banvallen från tiden då tågen gick här, 8 = 200 logiskt eller hur :-)





Jag missade säkert några små skyltar som någon satt upp utmed leden. Konstnärer befolkar området.











Ögon som kollade på oss fanns lite varstans på leden, de kunde finnas på stenar eller som här.





Klart, dags att åka hem

2020-05-06

Kommentarer

  1. Skövde-Putte07 maj, 2020

    Man får lust att åka och ta en titt, runt sjön!
    Kyrka med snarlikt formspråk, återfinns i Beateberg.
    Ett minisamhälle, beläget vid den vackra sjön Viken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan väl säga att kyrkan inte motsvarar storleken samhället i övrigt. En relativt liten kommun med en ståtlig kyrka.

      Radera
  2. det ser väldigt vackert ut
    härliga bilder
    jag gillar mycket även den fina kyrkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja kyrkan är verkligen ståtlig.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer