Bil och Motor i Ölmstad

En snabb och smidig transportsträcka på ca 10 mil inledde gårdagen. Sedan började den där härliga upptäckarkänslan infinna sig, när vi drar oss bort från de trafikerade vägarna och letar upp de små vägarna vid sidan fast de tar dem till samma mål fast i ett helt annat tempo. Vi stannar till och fotograferar eller bara tar in.



Strax efter vi svängt av motorvägen och kom in på de små vägarna såg de den här vackra orangea bilen som stod snyggt parkerad under den gamla neonskylten. Vi körde in på planen och förevigade denna vackra scen. Frugan vill oftast gå ut och fotografera så gjorde hon också här, strax efter öppnades dörren till verkstaden och en äldre man kom ut och började prata med frugan. Verkstadsägaren var en väldigt trevlig person och bjöd in oss i verkstaden, en verkstad som funnits här sedan 1963. Denna road trip kunde inte börjat bättre.









Bilder från 2020-05-25 Tony Danninger


Här under följer en kopierad text från ett reportage 2016 i:
https://www.jp.se/artikel/lasse-fagerberg-en-trollkarl-i-bilverkstan

"Vi har stannat till vid en bilverkstad intill Krysset i Ölmstad. Tre mycket tjusiga bilar av äldre modell fångar vårt och andra förbipasserandes intresse. På rad står nämligen en knallorange Ford Cabriolet av 1936 års modell, en Ford Roadster från 1934 och en Ford Cupé från 1936. När Lasse Fagerberg fick dem i sin ägo så var de rostiga, sönderplockade vrak. I dag är de blänkande skönheter som ser splitter nya ut och som har gått utan så mycket som en prick genom bilbesiktningen.
De tre bilarna är bara några i en lång rad gamla bilar som den helt självlärde Lasse Fagerberg har gjort kördugliga igen. En av dem ska till och med ha ingått i slottets hovstall och haft kung Gustaf V som passagerare. Egentligen började det redan på 1940-talet hemma i Vistakulle där unge Lasse byggde sparkcyklar och lådbilar.
Och jag ville åka fort redan då, berättar han. Jag fick en väldig skjuts nerför Vistakulleberget med en lådbil av specialmodell. I denna bil med väloljade hjul och styrning och broms av snöre for vi också i 60-70 knyck nerför Kaxholmabacken som på den tiden var en del av Riksettan. Det var livsfarligt naturligtvis, men vi klarade oss alltid. Lasse var då i 13-årsåldern. Och fartgalen som sagt. Till Södra skolan i Skärstad tog han sig på en 98-kubikare. Men inte ända fram förstås. Jag gömde den i skogen och gick sista biten. Läxor och sånt hann Lasse inte med. Jag gick mycket hellre runt på soptippar och letade efter gamla cyklar och barnvagnar som jag kunde meka med. Jag hängde mycket på bilverkstäder. Det hände att inlämnade bilar skulle skrotas, men jag plockade isär dem bit för bit och sparade de fina delarna.
 Lasse Fagerberg var 17 år när han sålde sin första bil – en Ford 34:a som han gjort i ordning. Och sedan var det igång. 1957 startade jag eget i Gisebo och hade därefter verkstad på Vätterleden. 1963 kom jag hit till Ölmstad och övertog då de gamla lokaler som förr varit verkstad och smedja. Här finns till och med minnen ända från gamla Trådrullatågets tid. Det rullade ju förbi strax här nedanför.
Den neonskylt som Lasse Fagerberg beställde till verkstaden väckte uppmärksamhet i bygden. Något sådant hade man aldrig sett i Ölmstad förr. ”Dygnet-runt-service” stod det undrar firmanamnet och kunderna strömmade till.
Det hände också att man fick köra iväg ned bärgningsbilen och hämta någon bil som kollapsat borta på den nygjorda motorvägen. Många av bilarna på den tiden var skräp. De höll helt enkelt inte för motorvägar.I verkstaden har han plockat isär bilar som han hittat i lador och stall. En del har vare sig haft golv eller tak. En del har stått här i årtionden. Som just den splitter nyrenoverade knallorange Forden från 1936.
Den köpte jag 1973. Det var en rishög, men efter lång tids arbete och många nya delar är den nu iordninggjord och gick lätt genom besiktningen i förra veckan. Om du vill köpa den så vill jag ha 800 000 kronor för den.
I ett utrymme intill kontoret står fler gamla T-Fordar. Bland annat en verklig pärla från 1920-talet. I en tur med den kommer man att åka ståndsmässigt!
Utanför kontoret står också några fina gamla mopeder och motorcyklar som Lasse Fagerberg har gjort i ordning. En riktig pärla i hans ägo är till exempel prototypen till Husqvarnamopeden Novolette.Lasse Fagerberg har hållit sig hemmavid. Utom förstås några turer till Amerika för att leta gamla bildelar till Fordarna. Och jobba tycks han göra hela tiden. Nästan alltid när man kör förbi så lyser det i Lasses verkstad.
Nästa år fyller du 80. Du har inga tankar på att börja trappa ner? undrar vi. Nja, då går jag möjligen ner till heltid, säger med ett skratt bilreparatören som av gamla plåthögar kan trolla fram vrålåk från förr."

Kommentarer

  1. vilken skönhet till bil
    och vilken underbar genuin gammal verkstad

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer