Nikkor AF-S 16-85mm 1:3,5-5,6G ED

Ett testinköp för någon vecka sedan var denna Nikonoptik. Modellen kom ut runt 2008 och säljs fortfarande till ett nypris på 6,700:- vilket är alldeles för mycket för att lägga på en optik tycker jag. Men hittar jag en skaplig begagnad för 990:- då kan det vara värt att testa.

Det fina med denna är att den har metallfattning och liten tätning mot kamerahuset och en riktigt bra vibrationsreducering. Jag tänker mig att denna kan vara något mer allround än kitzoomen. Lite mer omfång i båda ändar av zoomning 16mm (24mm) upp till 85mm (127mm) är ett omfång jag känner kan vara lagom.
Det är alltid ett vågspel att köpa begagnat men denna var så pass billig så jag tog risken. Hittills har jag mest fotat med den inomhus på uppdrag, ex här.

Att vibrationsreduceringen är riktigt bra har jag testat i skarp läge nu när belysningen var svag och slutartider blir långa.
Skärpemässigt vet jag inte om man kan se så stor skillnad mellan olika objektivmodeller nu för tiden, alla verkar leverera skarpt och bra, lika som mitt kitobjektiv AF-S 18-55GII VRII (särskilt GII / VRII känns väldigt bra).

Det mesta lägger nog hos den som står bakom kameran, men det är det inte många som erkänner. Det bästa är att ha det lilla extra zoomomfånget gentemot kitzoomen särskilt när jag fotar inomhus på uppdrag. Stabilt och robust verkar Nikkor 16-85mm vara.

Kommentarer

  1. Verkar stabilt... många objektiv är bra idag. Jag jobbar ibland med ett 18-55 men vet inte vilken version det är, men funkar på de få bilder jag tar. Använde det på ett bröllop i sommar där allt vart bra en solig dag. Zoomen är ju bra när det ska vara snabba beslut liksom som en tagning när man går upp till altaret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många skriver ned dessa 18-55mm kitzoomar till typ alla kameramärken, men jag tycker de levererar bra till de olika kameramärken jag använt ex. Olympus, Sony, Nikon.

      Radera
  2. Ja dessvärre så kostar en bra optik pengar
    men ett alternativ är och kolla på dessa från kina
    samyang irix och laowa håller bra klass till ett bra pris
    men då är dom manuella också men det funkar bra tycker jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett på din blogg att de levererar jättebra För landskap- och naturfoto fungerar det absolut lika bra med manuell fokus och bländare.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer