Karlsaflogarna i Toarpsdal Dalsjöfors

Karlsaflogarna, jag har inte ens hört namnet förr och här har jag åkt förbi hundratals gånger men aldrig vetat vad som döljer sig en bit upp från vägen. Men tack vare ett tips vet jag nu vad som döljer sig där uppe.
Några bilder från Karlsaflogarna ett stenkast från Toarps kyrka i Dalsjöfors. Vårsolen är hård och förrädisk dessutom stod den lågt då jag var där med kameran igår 23 mars.

Lyckades hitta lite info på en pdf "Skyddsvärd natur i Borås kommun" där står det på några rader: "Söder om byn (Häljared) utmed vägen till Dalsjöfors sträcker sig en markerad och tydlig rullstensås,bevuxen med gles tall- och björkskog. I kanten av åsen ligger de två små dödissjöarna Karlsaflogarna. Det är den mest välbevarade delen av Rångedalaåsen, som en gång var en av Sjuhäradsbygdens mest värdefulla isälvsavlagringar. Den utgör dessutom en del av den så kallade primärbildningen. Den är av stort vetenskapligt och pedagogiskt intresse och föreslås vara värd att skydda som naturreservat i länets naturvårdsplan från 1976."
























Årnäs bruk var ett glasbruk grundat 1802 i Årnäs, nuvarande Götene kommun, Västra Götalands län (tidigare Skaraborgs län). Verksamheten nedlagd 1960.


På platsen där Heda-Lars bodde (1837-1910)

Kommentarer

  1. Spännande! Har aldrig hört talas om dödissjöar (eller dödisgrop som wikipedia kallar dem). Man lär sig alltid något nytt även om man är 57!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller, helt nytt för mig... å jag är 64 ;-)

      Radera
    2. Jag lärde mig att simma i stora Karlsaflogen när jag var 6 år.....

      Radera
    3. Lite mer ostört än badplasten vid Dalsjön förmodar jag.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer